انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

تذکرات پساتحریمی فارغ‌التحصیل دانشگاه مون‌پولیه به دولت؛


جلوی واردات را بعد از برجام بگیرید/ نگاه تیم اقتصادی روحانی بیش از حد به خارج است
درها را برای واردات باز نکنید
مهرابی گفت: به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت نگاه به بیرون دارد، یعنی راه موفقیت اقتصاد ما، را در گسترش رابطه با دنیا می ببند.
جلوی واردات را بعد از برجام بگیرید/ نگاه تیم اقتصادی روحانی بیش از حد به خارج است

  

 علی اکبر مهرابی فارغ التحصیل اقتصاد توسعه از دانشگاه مون‌پولیه فرانسه در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» در خصوص اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط دولت اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی درون زا بودن و اتکا به درون، که عمل به آن بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حل می کند، زیرا اقتصاد ما در خیلی از زمینه ها بدون کمک گرفتن از دیگر کشور می تواند پیشران باشد.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به نگارش برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی گفت: رهبری از دولت خواستند که یک برنامه عملیاتی برای اقتصاد مقاومتی بنویسد تا مشخص شود که اقتصاد ما چگونه می تواند، خود را در برابر تکانه های داخلی و خارجی ایمن کند.

تاکید اقتصاد مقاومتی روی تولید است

این اقتصاددان تصریح کرد:  اقتصاد یعنی تولید، توزیع ثروت و مصرف که این سه اصل با هم ارتباط ارگانیک دارند، اما گام اول تولید است که تاکید اقتصاد مقاومتی هم روی همین اصل مهم است.
مهرابی خاطرنشان کرد: مشکلات تولید اصلی ترین دلیل کم شدن درآمد مردم است و اقتصاد کشور به دلیل حضور کشورهای استعماری قبل از انقلاب و فشارهای ناشی از تحریم در سالهای بعد از انقلاب در تولید با مشکل مواجه است.



نگاه برخی از سیاستگذاران اقتصادی کشور به سمت غرب است

وی با انتقاد از برخی  نگاهها در میان سیاستگذاران اقتصادی کشور به غرب به نسیم آنلاین عنوان کرد: نگاه برخی از سیاستگذاران اقتصادی کشور به غرب است که با این کار، تیشه به ریشه اقتصاد کشور می زنند. آمریکا هم یه همین افراد دلخوش کرده، تا رکود را در اقتصاد ایران تشدید کند. وی درباره به سرانجام رسیدن برجام و تاثیر آن بر اقتصاد ایران گفت: باور کنید آنها برای سرمایه گذاری به ایران نمی آیند و فقط قصد قالب کردن محصولاتشان را به مردم دارند.

این استاد اقتصاد بیان کرد: نظام سرمایه داری در دنیا به هم پیوسته است. همان کشورهایی که امروز در برابر اقتصاد یونان ایستاده اند، چند سال بعد در صورت تعمیق رکود فرانسه و ایتالیا، جلوی این کشورها هم می ایستند. 20 سال پیش آماری منتشر شد، مبنی بر این که بیش از 50 درصد از ثروت دنیا در اختیار 358 نفر است. چند سال بعد معلوم شد این مسئله درست است و این افراد یک گروه بین المللی هستند. امروز شاهد این هستیم آنها اجلاس داووس را هم هدایت می کنند.

مهرابی با تاکید بر نقش تولید در اقتصاد مقاومتی گفت: تولید از دیرباز در زندگی انسانها نقش تعیین کننده ای داشته است به شکلی که زمانی که انسان شکارچی هم بود ابتدا گوشت را تولید می کرد بعد تقسیم کرده و سپس آن را مصرف می کرد. این اصل تغییر نکرده و در حال حاضر تمام دعواها هم بر سر همین اصل است.

معنی اقتصاد مقاومتی قطع کردن ارتباط با خارج نیست

وی با بیان این مطلب که معیار اقتصاد مقاومتی نگاه به درون است بیان کرد: معنی اقتصاد مقاومتی این نیست که اصلا نگاه به بیرون نداشته باشیم. اقتصاد مقاومتی می گوید باید تولیدی وجود داشته باشد که آن را بفروشیم. در این فروش باید اول نگاه به بازار داخلی باشد. اگر مردم هم تولیدات ما را نخریدند باید علل را بررسی کنیم.

کالای صادراتی با کیفیت، اول باید به داخل کشور عرضه شود

این اقتصاددان افزود: ممکن است مردم پول نداشته باشند که آن کالا را بخرند، یا کیفیت کالای ما پایین باشد که مورد توجه مردم قرار نگرفته است. مورد دوم در ماههای اخیر در مورد خودرو خیلی برجسته شد. بنابراین کالایی که می خواهیم با کیفیت خوب صادر کنیم، باید اول با همین کیفیت به داخل عرضه کنیم بعد به فکر صادرات باشیم. در حال حاضر ما برعکس عمل می کنیم. چیزی که در داخل عرضه می کنیم بی کیفیت است، ولی چیزی که به خارج می دهیم با کیفیت است.

مهرابی با اشاره به وضعیت صادرات در اقتصاد آمریکا خاطرنشان کرد: آماری که در مورد صادرات اقتصاد آمریکا موجود است نشان می دهد که آنها تنها 12 درصد از اقتصادشان را صادر می کنند. البته 12 درصد اقتصاد آمریکا عدد بزرگی است و بیش از 1000 میلیارد دلار می شود، بنابراین آنها برای این صادرات می جنگند و نه تنها با کشورهای دیگر رقابت می کنند، بلکه به آنها فشار هم می آورند.

وی با اشاره به نقش حمایت از تولید در اشتغال آفرینی گفت: تولید اشتغال ایجاد می کند و طیف وسیعی دارد. از تولید فکر مانند دانش گرفته تا تولید کالاهای واسطه ای و کالاهای مصرفی که هرکدام می تواند به ایجاد شغل کمک کند. . در حال ما باید کالاهای واسطه ای را هم خودمان تولید کنیم. اگر نتوانستیم این کار را بکنیم باید حداقل کالاهایی تاثیر گذار در تولید را خودمان بسازیم.

صادرات ما در صورتی موفق بوده که در داخل با بهترین کیفیت عرضه شده باشد

این اقتصاددان تصریح کرد: ما در دهه های اخیر در صادراتی موفق بوده ایم که کیفیت داخلی آن هم بالا بوده است.پسته ما بهترین پسته است و خودمان بزرگترین مصرف کننده آن هستیم. این مسئله در مورد زعفران هم صدق می کند. بنابراین ما تا مولد نباشیم بحث روی اقتصاد مقاومتی بی فایده است.


نگرانی من برای اجرای اقتصاد مقاومتی این است که درهای واردات را باز کنیم

مهرابی با تاکید بر واردات کنترل شده برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از راههای اقتصاد مقاومتی این است که پنجره واردات، حساب شده باز شود. وقتی شما خانه ای دارید که پنجره های آن باز است و نمی توانید آن را کنترل کنید، می بینید که اگر از پنجره هوای گرم بیاید، خانه گرم می شود. در صورت سرد شدن هوای بیرون خانه هم، هوای سرد به داخل منتقل می شود. در اقتصاد هم اگر پنجره های واردات را تنظیم نکنیم در صورت بحرانی شدن وضعیت اقتصاد جهانی، اقتصاد ما هم بحرانی می شود. اما اگر پنجره حساب و کتاب داشته باشد، به مشکل بر نمی خوریم. نگرانی من برای اجرای اقتصاد مقاومتی این است که درهای واردات را باز گذاشته باشیم. وی توضیح داد: این هشدار به خصوص بعد از برجام، نگرانی ها را بیشتر میکند، امروز خارجیها به ایران زیاد رفت و آمد دارند، و این مسئله میتواند در صورت عدم کنترل، خطرناک باشد. بنابراین توصیه من این است که درهای واردات را بعد از برجام ببندید.

برخی از دولتمردان نگاه به بیرون دارند

وی با انتقاد از نوع نگاه تیم اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: بعد از تولید رکن بعدی نگاه به درون است. متاسفانه به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت نگاه به بیرون دارند. یعنی راه موفقیت اقتصاد ما، را در گسترش رابطه با دنیا می ببنند. اما اگر نگاه دولتمردان به داخل باشند به سمت کشف مستعدین داخلی می روند.

فارغ التحصیل دانشگاه مون پولیه تصریح کرد: دلیل اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی زیر ظرفیت کار می کنند این است که پنجره های واردات ما تنظیم نیست و البته در داخل کشور با کاهش تقاضا رو به رو هستیم. یعنی یا کالاها کیفیت مناسبی ندارند که مردم آنها را نمی خرند و یا قدرت خرید آنها پایین آمده است.

محرابی با بیان این مطلب که "راه افزایش درآمد مردم، تولید و ایجاد شغل است" گفت:  دولت باید تولید کنندگان داخلی را تشویق کند  مثلا در کشور فرانسه ژاک شیراک رئیس جمهور وقت این کشور اعلام کرد، که حاضر است نصف هزینه ساخت خودروهای هیدروژنی را بدهد، این کار وی باعث شد که تولیدکنندگان برای ساخت چنین خودرویی تشویق شوند.

چرخ تولید بچرخد تورم هم از بین می رود

وی افزود: وقتی تولید بچرخد قیمتهای بازار خودشان تنظیم می شوند، بنابراین برای کاهش تورم باید تولید را افزایش دهیم.

ستاد اقتصاد مقاومتی باید تمام ارکان اقتصاد کشور را به سمت درون زایی سوق دهد

این اقتصاددان در خصوص ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت به نسیم آنلاین عنوان کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی باید قادر باشد، تمام ارکان اقتصاد کشور را از وزارتخانه ها گرفته تا واحدهای تولیدی به سمت درون زایی سوق دهد. اقتصاد از این زاویه به فوتبال شبیه است. در فوتبال اگر لیگ داخلی قوی شود، تیم ملی هم قوی می شود، در خصوص اقتصاد هم وضعیت به همین شکل است.



افزایش نقدینگی در دولت یازدهم خطرناک است، زیرا ارتباطی با تولید ندارد

وی با اشاره افزایش فزاینده نقدینگی در دولت یازدهم نیز گفت: در حال حاضر این حجم نقدینگی که رشد کرده ارتباطی با تولید ندارد. اگر نقدینگی مرتبط با تولید رشد می کرد مشکلی به وجود نمی آمد، این پولهای سرگردان است که اقتصاد را به خطر می اندازد.

مهرابی افزود: بحران اقتصاد دنیا به این دلیل است که پول بدون پشتوانه ای چاپ شده که هیچ ارتباطی به تولید ندارد، بنابراین باید دقت کنیم تا این بلا به کشور ما هم تسری پیدا نکند. در دوران پسا تحریم و در نوع ارتباطمان با کشورهای دیگر باید وضعیت اقتصاد آنها را مدنظر قرار دهیم و بعد به طور برنامه ریزی شده با آنها ارتباط برقرار کنیم.

وی گفت: دولت برای اینکه جلوی رشد نقدینگی را بگیرد باید از تولید حمایت کند و نگاه درون زا داشته باشند، اما متاسفانه برخی از تولید کنندگانی که دلشان برای مملکت می سوزد و نگاه درون زا دارند تحت فشار هستند  و از تولید دور نگه داشته شده اند.
منبع:نسیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد