انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

31 هزار میلیارد تومان حاصل از اجرای برجام در کجاهزینه شد؟

روز پاسخگویی؛
31 هزار میلیارد تومان حاصل از اجرای برجام در کجاهزینه شد؟

حامیان دولت سال گذشته با هدف تحت فشار قرار دادن نهادهای رسمی نظام که مسئول بررسی و تصویب برجام بودند، ادعا می‌کردند هر روز تاخیر در اجرای برجام تا 400 میلیارد تومان به کشور ضرر وارد می‌کند.
31 هزار میلیارد تومان حاصل از اجرای برجام در کجاهزینه شد؟

  

به گزارش جهان، حامیان دولت سال گذشته با هدف تحت فشار قرار دادن نهادهای رسمی نظام که مسئول بررسی و تصویب برجام بودند، ادعا می‌کردند هر روز تاخیر در اجرای برجام تا 400 میلیارد تومان به کشور ضرر وارد می‌کند.

به عنوان مثال، سیروس ناصری عضو تیم اسبق هسته‌ای، مهرماه سال گذشته و در مقطعی که مجلس در حال بررسی برجام بود، ادعا کرد: روزی ١٠٠ تا ١٥٠ میلیون دلار هزینه تاخیر در اجرای برجام است.
 
سود روزانه 400 میلیارد تومانی اجرای برجام چه شد؟/ 31 هزار میلیارد تومان سود 78 روز اجرای برجام

تحلیل این فرد نزدیک به دولت یازدهم درباره ضرر 150 میلیون دلاری تاخیر در اجرای برجام، تیتر یک بسیاری از رسانه‌های اصلاح طلب و موافقان دولت شد و در روند تصویب طرح برجام در مذاکرات امروز مجلس نیز موافقان از این تحلیل بهره جستند و البته دولت‌مردان نیز هیچ‌گاه این تحلیل را رد نکردند.
 
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد هم تیتر یک خود در روز 19 مهرماه را به این موضوع اختصاص داد و هزینه تاخیر در اجرای برجام را روزانه 400 میلیارد تومان اعلام کرد.
 
سود روزانه 400 میلیارد تومانی اجرای برجام چه شد؟/ 31 هزار میلیارد تومان سود 78 روز اجرای برجام

* تاکید روحانی بر هزینه تاخیر در اجرای برجام
 
حسن روحانی نیز از تاخیر در اجرای برجام انتقاد کرده و آن را سبب مشکلات اقتصادی برای کشور دانست.

او 18 مهرماه در همایش سیاست های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال، به طور مفصل به فواید فوری اجرای برجام بر اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: ما درباره چارچوب‌های توافق در لوزان در فروردین به توافق رسیدیم و بعد در ادامه راه در تیرماه به توافق رسیدیم و انتظار این بود که بعد از چند هفته شاهد اجرای برجام باشیم.

این نه پیش بینی ایران بلکه پیش‌بینی همه بود... حالا به هر حال این موضوع باعث شد که چند ماه اجرای توافق به تأخیر بیفتد و ما فعلاً در این فراز و نشیب معطل شدیم و فاصله بین روزی که ما در تیرماه به توافق رسیدیم تا روزی که قرار است اجرا شود، این فاصله زمانی برای اقتصاد دردسرآفرین است. چرا؟ برای این که خریدار ممکن است بگوید کمی صبر کنیم تا وضع بهتر شود و توافق اجرا شده و تحریم برداشته شده و شرایط بهتر شود و ممکن است تقاضا را در بازار دچار مشکل کند.

از طرف دیگر برنامه‌ریزی‌هایی که برای ورود سرمایه و قراردادها شده است. طرف قرارداد را می‌نویسد، پاراف می‌کند، اما امضا می‌ماند برای روز اجرا.
 
کارها عقب می‌افتد، انتظار برای خریدار داخلی برای روابط ما با فعالان اقتصادی دنیا که این بر بازار ما، بر تولید  و تحرک اقتصادی و بازار سرمایه تأثیر گذار بوده است.
 
سود روزانه 400 میلیارد تومانی اجرای برجام چه شد؟/ 31 هزار میلیارد تومان سود 78 روز اجرای برجام

این همه تقاضا برای ورود به بازار سرمایه و کار و بورس ما وجود دارد ولی همه منتظرند روز توافق برسد و وارد بورس شوند. خب این انتظار باعث می‌شود که مشکلاتی را در ماه‌های پیش رو داشته باشیم.

البته هر چه جلو می‌رویم، زمان کوتاه شده و به روز اجرا نزدیک تر می‌شویم و بی‌تردید شاهد یک جهش در حرکت اقتصادی و تعامل با دنیا و حضور سرمایه‌گذاران خارجی و ورود فناوری به کشور خواهیم بود.

* روز پاسخگویی

اکنون از 27 دی‌ماه سال گذشته که برجام اجرا شد، حدود 78 روز گذشته است. بر اساس ادعای دولتی‌ها فایده هر روز اجرای برجام برای اقتصاد کشور 400 میلیارد تومان بوده است.

بنابراین در همین مدت باید بیش از 31 هزار میلیارد تومان از محل اجرای برجام، نصیب دولت شده باشد. بنابراین مسئولان دولتی ضروری است پاسخ دهند سود 31 هزار میلیارد تومانی حاصل از اجرای برجام در 78 روز گذشته خرج چه شده است؟

این پول بیش از یک سال بودجه عمرانی تخصیص داده شده کشور است. کل بودجه یارانه نقدی یک سال مردم حدود 38 هزار میلیارد تومان است که در 78 روز گذشته در صورت تحقق وعده دولتی‌ها، 31 هزار میلیارد تومان آن حاصل شده و دولت دیگر نباید بابت کسری یارانه‌ها شکایت کند و آن را مصیبت عظما بنامد.
منبع:مشرق

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد