انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

از روحانی واقعی تا روحانی نمایان دروغین

 

علامه مصباح یزدی : روحانیت اساس و دوام انقلاب است/ انحراف در روحانیت به مرگ انقلاب منجر می‌شود/ نگرانی ما از جانب سلاح اتمی دشمن نیست، از جانب تغییر فکر و دستگاه ارزشی جامعه است

رئیس موسسه امام خمینی(ره) با ابراز نگرانی نسبت به آینده به تأکید مقام معظم رهبری بر انقلابی ماندن روحانیت اشاره و تصریح کرد: اساس انقلاب در دست حضرت امام(ره) و روحانیت بود و دوام آن نیز در دست روحانیت است؛‌ روحانیت متولیان انقلاب هستند و وجود انحراف در آنان ممکن است به تضعیف و مرگ انقلاب بیانجامد.

 

  آیت‌الله محمد‌تقی مصباح‌یزدی در دومین روز از ششمین همایش بسیج اساتید و نخبگان حوزه‌های علمیه قم و خراسان که عصر دوشنبه‌ در مجتمع فرهنگی آموزشی امامت مشهد برگزار شد،‌ با بیان اینکه حدود و روح انقلابی بودن ممکن است مورد توجه نوجوانان قرار نگیرد، اظهار داشت: سؤال اینجاست که آیا انقلابی بودن مفهومی اسلامی است یا مفهومی مدرن و اجتماعی.

 

وی با تعریف واژه انقلاب به معنای دگرگون شدن افزود: این واژه در قرآن برای تغییر وضعیت ستمگران و متحول‌ شدن آن‌ها به‌ کار رفته زیرا انقلاب یک تحول خاص است و در مطالعات اجتماعی به تحول در زندگی اجتماعی انسان که امری لازم است،‌ اطلاق شده است.

 

رئیس موسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) در قم به‌ضرورت تحول از دید جامعه شناسان اشاره کرد و گفت: برخی با نگاه دقیق‌تری به این موضوع معتقدند زندگی انسان همیشه پویاست و تحول همراه تکامل است به این معنی که تحول یک حرکت تکاملی جبری در طول تاریخ است و قانون زندگی انسان است و نمی‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد.

 

مصباح یزدی با بیان اینکه شواهد تاریخی علوم و فنون مختلف نشان می‌دهد هر جا زندگی اجتماعی وجود دارد،‌ تحول نیز وجود دارد، تصریح کرد: تکامل به دنبال تحول ایجاد می‌شود و این تکامل مطلوب گرایشی تقریباً مارکسیستی است.

 

وی با اشاره به اعتقاد برخی مبنی بر اینکه تحول قانون نیست و باید شرایط آن فراهم شود، افزود: برخی جوامع به‌جای پیشرفت عقب‌گرد می‌کنند فلذا تحول همواره حرکتی تکاملی نیست بلکه می‌تواند تحت تأثیر انگیزه انسان قرار گیرد.

 

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری چگونگی تحول بودن انقلاب را این‌گونه تبیین کرد که برخی از تحولات سال‌ها به طول می‌انجامد اما برخی تحولات عظیم غیرقابل ‌پیش‌بینی و سریع هستند و انقلاب از این نوع تحولات است.

 

علامه مصباح یزدی انقلاب را تحول اجتماعی سریع و فراگیر توصیف کرد و گفت: تحولی انقلابی به شمار می‌رود که سریع، همگانی و بادوام و بعضاً مسالمت‌آمیز باشد.

 

وی به انقلاب ایران و ارتباط آن با اسلام اشاره و تأکید کرد: برخی انقلاب‌ها در تفکر و اعتقادات و باورها و ارزش‌های مردم ایجاد می‌شود؛‌ به‌عنوان‌مثال دین می‌تواند در ارزش‌ها و باورها و رفتارهای مردم تحولات سریع ایجاد کند.

 

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) پیدایش اسلام در جزیرة‌العرب را مصداق بارز این نوع تحول دانست و افزود: در این فرآیند باور شرک به توحید و خودخواهی به دگرخواهی و خدمتگزاری تبدیل شد و اعتقادات پوچی نظیر زنده‌ به‌ گور کردن دختران یک‌باره تغییر کرد.

 

علامه مصباح یزدی پیدایش اسلام را خط بطلانی بر جبر تاریخی مارکسیسم توصیف و تصریح کرد: اسلام ثابت می‌کند که فکر صحیح با پشتوانه عقلی حتی اگر از جانب یک نفر باشد می‌تواند در جامعه گسترش یابد.

 

وی، انقلاب اسلامی را از نمونه معدود انقلاب‌هایی دانست که جامعه اسلامی را تحت تأثیر قرار داده و اضافه کرد: خوش‌باورترین روشنفکران جامعه هم باور نمی‌کردند انقلاب امام به این سرعت به ثمر برسد و موافقان و مخالفان انقلاب معتقد بودند پیروزی انقلاب 20 سال زمان نیاز دارد اما انقلاب در طول دو سال به پیروزی رسید.

 

رئیس موسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را مصداق انقلاب سریع همگانی برشمرد و افزود: با وجود همه مخالفت‌ها انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و بنا به آیات قرآن خواست و یاری خداوند بر این امر تعلق‌ گرفته بود و امروز مهم این است که آینده انقلاب چه می‌شود.

 

علامه مصباح یزدی به دیدگاه‌های متفاوت درباره ماندگاری انقلاب اشاره کرد و گفت: برخی معتقدند انقلاب ادامه پیدا می‌کند و برخی دیگر بر این باورند که ارزش‌ها و باورها به‌تدریج کم‌رنگ می‌شود.

 

وی با تأکید بر اینکه ما به جبر تاریخی مارکسیسم اعتقاد نداریم، افزود: انسان با شکرگزاری می‌تواند بر نعمات خود بیافزاید و به همین دلیل نگران آینده انقلاب هستیم که مبادا با کفران نعمت مغلوب عوامل اجتماعی شویم.

 

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری به وعده الهی مبنی بر پیروزی مصلحان اشاره و تأکید کرد: افرادی هستند که تحت تأثیر عوامل مختلف شیطانی قرار گرفته و مسیرشان به‌ تدریج تغییر کرده است و از این تغییر نه‌تنها پشیمان نیستند که آن را ترقی و پیشرفت می‌دانند.

 

مصباح یزدی با ابراز نگرانی نسبت به آینده به تأکید مقام معظم رهبری بر انقلابی ماندن روحانیت اشاره و تصریح کرد: اساس انقلاب در دست حضرت امام(ره) و روحانیت بود و دوام آن نیز در دست روحانیت است؛‌ روحانیت متولیان انقلاب هستند و وجود انحراف در آنان ممکن است به تضعیف و مرگ انقلاب بیانجامد.

 

وی با تأکید بر انقلابی ماندن و انقلابی‌تر شدن روحانیت، روحانیت را پرچم‌دار انقلاب توصیف کرد و گفت: اگر روحانیت نباشد انقلاب در معرض خطر نابودی قرار می‌گیرد و راه نگهداری از انقلاب تعمیق باورها است و نباید از آن غفلت کنیم.

 

رئیس موسسه آموزش، پژوهشی امام خمینی(ره) به فراگیری شبکه‌های انحرافی اشاره و تصریح کرد: این رسانه‌ها موجب از هم‌ پاشیدگی خانواده‌ها و رواج فساد شده و با تزریق محتوا به جوانان اشتراک و تفاهم را در جامعه از بین برده است.

 

به گزارش فارس، علامه با تأکید بر لزوم رفع شبهاتی که درباره انقلاب وجود دارد، گفت: باید در مسیر تثبیت اعتقادات جوانان حرکت کنیم چراکه نگرانی ما از جانب سلاح اتمی دشمن نیست، از جانب تغییر فکر و دستگاه ارزشی جامعه است.

 

وی همچنین درباره ورود حوزه علمیه به شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: محتوای سازنده‌ای که از باورهای صحیح نشات گرفته باشد می‌تواند پاسخگو باشد ولی متأسفانه از باورهایمان دفاع نمی‌کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد