انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

مقاومت در برابر دشمن، عین "اعتدال" است


 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «پایبندی به قانون» تعریف اصلی اعتدال است و گفت: در مواقعی که دشمن زور می‌گویند و منطق ما را نمی‌پذیرند، مقاومت عین اعتدال است. 

 مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که شب گذشته در برنامه نگاه یک حاضر شده بود، درباره معنای لغوی اعتدال، گفت: اعتدال به معنای میانه‌روی و پرهیز از افراط و تفریط است البته شاید مفهوم اعتدال، خیلی هم ساده‌ نبوده و در موارد مختلف من‌جمله سیاست، شاخصه‌های خودش را داشته باشد. 
 

 






مقاومت در برابر دشمن، عین "اعتدال" است/ کابینه‌ای که می‌خواهد مظهر اعتدال باشد، چگونه انتخاب خواهد شد؟

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «پایبندی به قانون» تعریف اصلی اعتدال است و گفت: در مواقعی که دشمن زور می‌گویند و منطق ما را نمی‌پذیرند، مقاومت عین اعتدال است. 

به گزارش رجانیوز به نقل از تسنیم، مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که شب گذشته در برنامه نگاه یک حاضر شده بود، درباره معنای لغوی اعتدال، گفت: اعتدال به معنای میانه‌روی و پرهیز از افراط و تفریط است البته شاید مفهوم اعتدال، خیلی هم ساده‌ نبوده و در موارد مختلف من‌جمله سیاست، شاخصه‌های خودش را داشته باشد. 
 
وی ادامه داد: با جهان‌بینی الهی که ما داریم، برای اینکه اعتدال را تشخیص دهیم باید به ملاک‌ها مراجعه کنیم و در این زمینه شرع کامل ما در زمینه‌های اخلاقی، حقوقی و فردی و اجتماعی این ملاک‌ها را مشخص کرده است و اگر حقوق همه رعایت شود می‌توانیم بگوییم که اعتدال رعایت شده است چرا که اعتدال از ریشه عدل است و عدل به معنای آن است که هر کس به حق خود برسد و شاهد تبعیض و یا احجاف نباشیم. 
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نمی‌توانیم بدون ملاک و معیار سراغ واژه اعتدال برویم، گفت: وقتی صحبت از حق و عدل می‌کنیم، مبتنی بر این است که یک جهان‌بینی داشته باشیم و در آن جهان‌بینی است که می‌توان به تعریف دقیقی از اعتدال دست یافت لذا اگر سراغ جهان‌بینی دینی می‌رویم، در این جهان‌بینی ملاک‌ها مشخص است. 
 
نبوی با اشاره به وجود اختلاف در تعریف اعتدال اظهار داشت: اختلاف برداشت و تعریف تاحدی شامل اعتدال است و تا وقتی که به صورت تضارب آرا باشد، فضای مثبت است اما باید فهم خود را نسبت به جهان بینی دقیق‌تر کنیم چرا که بعضی اوقات اختلاف مبتنی بر تفاوت ملاک‌هاست و زمانی این طور نیست که ملاک همه، اسلام باشد. 
 
وی همچنین تصریح کرد: اختلاف ممکن است بین قوای مختلف نیز پیش بیاید و در این مورد نهادی برای حل اختلافات پیش‌بینی شده و در قانون چنین چیزی وجود دارد؛ مثلا اگر در تفسیر قانون اساسی اختلاف است، این وظیفه برعهده شورای نگهبان نهاده شده است. 
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص علت پیروزی شعار اعتدال خاطر نشان کرد: مردم احساس می‌کردند که به نوعی افراط و تفریط در جامعه صورت گرفته و برخی حاشیه‌سازی‌هایی انجام گرفته که نباید واقع می‌شد البته نباید با حربه اعتدال کل خدمات دولت را زیر سوال ببریم چرا که هر دوره نقاط قوت و ضعفی وجود داشته است. 
 
نبوی ادامه داد: بعضی حوادثی که بین قوای مقننه و دولت اتفاق افتاد، می‌توانست با مراجعه به دستگاه‌های ذیصلاح حل و فصل شود و خط اعتدال این است که هر قوه به اختیارات قانونی بسنده کند و نخواهد پای خود را فرا‌تر بگذارد. کسی که بیشتر به قانون پایبند است و به نهادهای قانونی احترام می‌گذارد، اعتدال دارد اما اگر نظر نهادهای قانونی را نپذیرد، افراط و تفریط کرده است. 
 
وی در خصوص اعتدال در روابط بین جریان‌های سیاسی نیز گفت: روابطی که بین جریانات سیاسی وجود دارد، می‌تواند بر مبنای اعتدال و یا بالعکس، تنش‌زا باشد و اگر رقابت سیاسی را اینگونه تعریف کنید که حریف را به هر قیمتی تخریب کنید تا وی را از صحنه دور کنید، چنین کاری افراط و تفریط و به دور از اعتدال است؛ نقد هم می‌تواند منصفانه باشد و هم می‌تواند خط تخریب باشد چرا که چنین نقدی می‌تواند با بهانه عملکرد طرف مقابل، رقیب را از حیض انتفاع بیندازد. 
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در زمان ریاست‌جمهوری خاتمی و وزارت کشور موسوی لاری از احزاب مختلف افرادی دعوت شدند تا یک منشوری را تدوین کنیم و بر آن خطوط قرمز را مشخص کنیم که بنده هم جزو این افراد بودم و این منشور در خانه احزاب هم تصویب شد اما در عمل، اتفاقی نیفتاد. 
 
نبوی در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: اینکه جریان‌ها مراعات یکدیگر کنند، نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا آن‌ها وارد تخریب نشوند؛ اگر هر جریانی هیئت منصفه‌ای داشته باشد تا اگر کسی خطایی کرد، از داخل خود آن جریان به وی تذکر داده شود، بسیاری از مشکلات و تداخل‌ها پیش نمی‌آید. 
 
وی در خصوص انتخابات ۹۲ نیز گفت: در این انتخابات پا به پای بحث اعتدال، گفتمان قانون‌گرایی نیز نمود داشت و مصداق اعتدال، پایبندی به قانون است که در این انتخابات همگان شاهد آن بودند. 
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رابطه اعتدال و ارزش‌ها نیز اظهار داشت: بی‌توجهی به ارزش‌ها در نقطه مقابل اعتدال قرار دارد و این به معنای آن نیست که ارزش‌ها را نادیده بگیریم، چرا که بی‌توجهی به ارزش‌ها، به دور از اعتدال و عدل است؛ اعتدال به معنای صرف‌نظر کردن از ارزش‌ها نیست. مثلا وقتی به ارزش‌ها مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که یک ارزش مهم این است که به قدرت خداوند اقرار و در راه حق مقاومت کنیم و حتی در این راه ممکن است هزینه‌ای هم بدهیم ولی مقاومت یک راهبرد همیشه پیروز است و اگر جایی از حق خود کوتاه آمدید، باید خود را سرزنش کنیم. 
 
نبوی با تشریح مصداقی در این زمینه تصریح کرد: در انرژی هسته‌ای چگونه باید اعتماد غربی‌ها را جلب کنیم، در دوره اصلاحات تاسیسات هسته‌ای را تعلیق کردیم تا اعتماد آن‌ها را جلب کنیم اما آن‌ها پیشروی کردند و گفتند کلا باید از انرژی هسته‌ای دست بکشید و بعد از آنکه دو سال و نیم با آن‌ها مذاکره کردیم طرف غربی به ما گفتند که باید تمام امکانات و تاسیسات هسته‌ای خود را از بین ببرید، در مواقعی که آن‌ها زور می‌گویند و منطق ما را نمی‌پذیرند، مقاومت عین اعتدال است که البته باید با ‌‌نهایت تدبیر همراه باشد و حرف‌های غیر منطقی نزنیم. 
 
وی گفتمان قانون‌گرایی را ترجمه گفتمان اعتدال دانست و گفت: قانونگرایی در این انتخابات نمود چشمگیری پیدا کرد و در مقاطع مختلف باید نقاط ضعف خود را بررسی و تشخیص دهیم، باید اشکال کارمان را بدانیم؛ اگر وارد فضای قانونگرایی شویم شاهد هم‌افزایی، فضای اعتمادسازی و عدم اختلاف می‌شویم. 
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد انتظارات از دولت جدید نیز خاطرنشان کرد: در توقعات از دولت نیز باید تعدیل ایجاد کنیم و رسانه‌ها و جریانات سیاسی در افزایش توقعاتی که متناسب با امکانات کشور نیست، مسابقه نداده و توقعات بی‌جا را دامن نزنند، حتی این‌ها هم عین اعتدال‌گرایی است. 
 
نبوی افزود: در گذشته ابتکار عمل در دست افراد تندرو بود اما باید مواظب باشیم تا در این دولت دوباره کار به دست رادیکال نیفتد چرا که جذابیت رسانه‌ای آن‌ها بیشتر است اما باید جلوی آن‌ها را بگیریم. 
 
وی چیدمان و انتخاب اعضای دولت را کار بسیار مشکلی دانست و گفت: همه دقت می‌کنند که ببینند کابینه‌ای که می‌خواهد مظهر اعتدال باشد چگونه انتخاب خواهد شد. البته یکی از درس‌های گذشته این است که ثبات مدیریت داشته باشیم. 
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان اظهار داشت: در اینجا باید یادی از شهید بزرگوار بهشتی داشته باشیم که جزو موسسان حزب جمهوری اسلامی بود اما در عین حال به اصل شایسته‌سالاری اعتقاد داشت و مظهر اعتدال در کابینه، رعایت اصل شایسته‌سالاری است. البته همه دولت‌ها شعار شایسته‌سالاری دادند اما در عمل کمتر اتفاق افتاد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد