انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

هشدار فائو نسبت به تخریب جنگل‏های ایران

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (فائو) در گزارشی اعلام کرد هر سال 06/0 درصد از جنگل های ایران در آتش می سوزد و 900هزار متر مکعب چوب از قطع درختان تولید می شود.

 

 سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (فائو) در گزارشی اعلام کرد هر سال 06/0 درصد از جنگل های ایران در آتش می سوزد و 900هزار متر مکعب چوب از قطع درختان تولید می شود.



سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی در گزارشی با عنوان«وضعیت جنگل های جهان» به بررسی وضعیت جنگل ها در کشورهای مختلف پرداخته است.

این گزارش بر پایه آخرین آمار ارائه شده مساحت کل جنگل های ایران را 075/11میلیون هکتار و سرانه جنگل در این کشور را 2/0 هکتار اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش مناطق جنگلی جهان با سرعتی نگران کننده در حال نابودی هستند و آتش سوزی یکی از مهمترین علل نابودی جنگل ها در سطح جهان محسوب می شود.

در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر میزان نابودی مناطق جنگلی در اثر آتش سوزی، ایران در رتبه چهارم قرار دارد. در این منطقه، قزاقستان با بیشترین میزان نابودی جنگل های خود در اثر آتش سوزی مواجه است. به طور متوسط هر سال 179 هزار هکتار در این کشور سوخته می شود.

پس از این کشور الجزایر با 54 هزار هکتار و ترکیه با 12 هزار هکتار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

در ایران نیز هر سال 6500 هکتار از مناطق جنگلی در اثر آتش سوزی نابود می شود. این رقم معادل 06/0 درصد کل مناطق جنگلی ایران است. بدین ترتیب هر سال 06/0 درصد از مناطق جنگلی ایران در اثر آتش سوزی از بین می رود.

فائو در ادامه گزارش خود از نظر توجه به توسعه جنگل ها و اجرای طرح های جنگل کاری ایران را در رتبه دوم منطقه قرار داده است. ترکیه با جنگل کاری 2537 هکتار زمین در سال 2005 فعالترین کشور منطقه در این زمینه شناخته شده است.

ایران نیز در این سال 616 هکتار جنگل کاری داشته است که از این نظر در رتبه دوم قرار گرفته است.

این گزارش کل مناطق جنگلی جهان را 9/3 میلیارد هکتار و سرانه جنگل در جهان را 6/0 هکتار اعلام کرده است. همچنین طی سال های 2000 تا 2005 به طور متوسط سالانه 18/0 درصد از سطح جنگل های جهان کاسته شده است.

بر اساس این گزارش در شرایطی که سرانه جنگل در ایران یک سوم متوسط جهانی است این کشور تقریبا تمامی چوب مورد نیاز خود را از داخل تامین می کند. فائو میزان تولید چوب در ایران را نزدیک به 900 هزار متر مکعب و میزان واردات این محصول را 84 هزار متر مکعب در سال برآورد کرده است که بدین ترتیب حجم واردات چوب در مقایسه با تولید این محصول رقم ناچیزی است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد