عضو خبرگان با بیان اینکه ایمان به اسلام کمبود تعداد را جبران میکند گفت: عزت مؤمنان با اتحاد و همبستگی حول محور تقوا و صبر حاصل میشود؛ لذا تا زمانی که خدا را داریم و این همبستگی را رعایت کنیم، خدا نیز ما را رها نخواهد کرد، و اگر لازم باشد با امدادهای غیبی خود ما را یاری خواهد داد؛ اما اگر راحت طلب و به دنبال سازش بوده، 35 سال مقاومت در برابر آمریکا را اشتباه دانستیم، یا برای مقاومت بر توان و تجهیزات خود متکی بودیم و نه خدا، او هم ما را رها خواهد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیتالله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع تعدادی از طلاب گفت: گاه ادعا میشود که همه ائمه(ع) شیعه در مقابل جور و ظلم حاکمان قیام نکردند، زیرا غیر از امام حسین(ع) بقیه سکوت کردند و به هر جهت مجاهداتی در راه خدا و قیام علیه ظالمان نداشتند، و حتی برخی مانند امام رضا(ع) ولایتعهدی خلیفه را پذیرفتند و یا مانند امام جواد(ع) حتی به عنوان دامادی خلیفه نائل شدند.
آیتالله محمدتقی مصباح یزدی در پاسخ به این شبهه، با اشاره به اینکه همه فعالیتهای انبیاء بر محور حفظ اساس دین و مصلحت مسلمانان است، وقایع صدر اسلام و بعد از رحلت حضرت رسول(ص) را یادآوری و خاطر نشان کرد: با اینکه پیامبر(ص) در طول بیش از 20 سال بارها و به صورتهای مختلف، علی(ع) را به عنوان خلیفه مسلمانان بعد از خود معرفی کرده بودند، اما هنوز پیامبر(ص) دفن نشده بود که عدهای برای او خلیفه تعیین کردند و حتی بعد از چند روز علی(ع) را به اجبار برای بیعت به مسجد برده، فدک را غصب کردند، و کار به جائی رسید که حضرت زهرا(س) برای قرائت خطبه و محاجه با خلیفه به مسجد رفتند.
وی با اشاره به سخنان امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه اظهار داشت: علیرغم ظلمهایی که به حضرت علی(ع) و خانواده مظلوم وی روا داشته شد، اما زمانی که حضرت علی(ع) احساس کرد، دوری ایشان از عرصه اجتماع میتواند، اساس اسلام را در خطر بیندازد، وارد میدان شده و حتی در بسیاری از موارد به خلفا کمک کردند تا اساس اسلام و مصلحت مسلمین تأمین شود.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به نمونههای مختلفی از کمکهای حضرت علی(ع) به خلفا برای حفظ اسلام ادامه داد: زمانی که امپرتوری ایران برای نابودی اسلام، لشگر انبوهی فراهم آورده بود و قصد ریشه کن کردن اسلام را داشت، خلیفه دوم نزد امیرالمؤمنین (ع) آمد و در خصوص کثرت جمعیت ایرانیان و قلت جمعیت مسلمانان و تردید خود در خصوص حضور در جنگ با ایشان مشورت کرد و حضرت(ع) نیز در سخنانی که در نهجالبلاغه آمده است به او مشورت دادند.
وی با اشاره به عباراتی از نهج البلاغه اظهار داشت: با وجود اینکه نظر حضرت علی(ع) نسبت به خلیفه و ظلمهایی که از جانب او به خودش روا شده است، ظاهرا باید مشخص باشد، اما حضرت علی(ع) او را به بهترین وجه راهنمایی کردند، چرا که اینجا مسأله شخصی مطرح نبود بلکه اسلام در خطر بود.
عضو خبرگان رهبری افزود: امیرالمؤمنین (ع) در مشورت خود به خلیفه دوم به تشریح جایگاه و اهمیت رئیس نظام اسلامی پرداخته، او را به محور آسیا و نخ تسبیحی تشبیه فرمود که فقدان او تفرقه، پراکندگی و ضعیف شدن مسلمانان را به دنبال دارد. از طرف دیگر نیز نگرانی وی به خاطر قلت جمعیت مسلمانان و کثرت دشمنان را ناروا شمرد، چرا که پیشرفت و پیروزی اسلام نه با کثرت جمعیت که با اعتقاد به خدا و توکل بر او رقم میخورد.
وی افزود: رفتارهای سایر ائمه(ع) را نیز در مقابل حوادث میتوان بر همین اساس تفسیر کرد؛ زیرا ائمه(ع) همیشه رفتاری را اتخاذ کردهاند که نفعش برای اسلام بیشتر یا ضررش کمتر بوده است، لذا جامعه اسلامی ولو در آن ضعفهای زیادی وجود داشته باشد، حفظ آن در مقابل دشمنان ظاهری، مقدم بر هرچیزی است و باید همه چیز را فدا کرد تا اصل اسلام باقی بماند.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به اینکه همواره عوامل خیر و عوامل شر وجود داشتهاند اظهار داشت: هرگز نمیتوان جامعهای را تصور کرد که هیچ مشکلی در توحید و خداپرستی نداشته و در آن جریانی مخالف با جریان حق وجود نداشته باشد، و از طرفی هرگز نمیتوان رفتاری را یافت که همه آن منفعت بوده و هیچ ضرری در آن وجود نداشته باشد و همه مردم نیز از آن راضی و خشنود باشند، لذا باید رفتار خود را سنجید و آنچه در مجموع نفعش برای اسلام و مسلمین بیشتر است به انجام رسانید.
تدبیر مقام معظم رهبری در جهان بینظیر است
وی با اشاره به اینکه رهبر جامعه اسلامی باید بتواند مصلحت اسلام را شناخته و تصمیمی بگیرد که مصلحتش برای جامعه بیشتر باشد، ابراز داشت: باید در رفتارها، برخوردها و موضعگیریها عاقلانه بیندیشیم، دقت نظر داشته باشیم، و حسن ظن به تدبیر مقام معظم رهبری داشته باشیم؛ تدبیری که در جهان ما نظیر ندارد.
علامه مصباح یزدی در ادامه با اشاره به بخشهایی از خطبه امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه در پاسخ خلیفه دوم گفت: حضرت علی(ع) تأکید میکند که هرگز پیروزی دین خدا، تابع کثرت افراد، یا شکست اسلام تابعی از قلیل بودن افراد نبوده است، بلکه هرجا مسلمانان بر خدا توکل کرده، تقوا را با صبر و پایداری همراه کردند، خدا هم به همان میزان مؤمنین را یاری کرده است.
وی ادامه داد: این رفتار حضرت علی(ع) به ما میآموزد که حتی به کسانی که از نظر فکری و ارزشی با ما مخالف هستند، باید مشورت درست بدهیم، و جایی که مصلحت اسلام در میان است، خودمان هم کمک کنیم.
ایمان به اسلام کمبود تعداد را جبران میکند
استاد تفسیر قرآن کریم افزود: به فرموده امیرالمؤمنین(ع)، ایمان به اسلام کمبود تعداد را جبران میکند، و عزت مؤمنان با اتحاد و همبستگی حول محور تقوا و صبر حاصل میشود؛ لذا تا زمانی که خدا را داریم و این همبستگی را رعایت کنیم، خدا نیز ما را رها نخواهد کرد، و اگر لازم باشد با امدادهای غیبی خود ما را یاری خواهد داد؛ اما اگر راحت طلب و به دنبال سازش بوده، 35 سال مقاومت در برابر آمریکا را اشتباه دانستیم، یا برای مقاومت بر توان و تجهیزات خود متکی بودیم و نه خدا، او هم ما را رها خواهد کرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: هر کس باید ببیند که رفتارش به نفع اسلام است یا خیر، و همه رفتارهای ائمه(ع) ما نیز از صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) گرفته تا پذیرفتن ولایتعهدی مأمون توسط امام رضا(ع) و داماد خلیفه شدن حضرت جواد الائمه(ع)، همه تابع همین اصل بوده که نفع این کارها در شرایط خاص خودش برای اسلام از ضررش بیشتر بوده است.