انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه هفتگی انصارحزب‌الله:

روحانی مثل احمدی‌نژاد تصمیمی برای اداره اقتصاد درشرایط جنگی ندارد
مجلس نتایج وعده ۱۰۰روزه رئیس‌جمهوررا پیگیری می‌کند

این اصلاً منطقی نیست که در شرایط جنگ اقتصادی کشور را با قوانین عادی اداره کنیم زیرا این جنگ قوانین متناسب با خودش را می‌طلبد/ نه دولت قبل و نه دولت فعلی حتی یک درخواست از مجلس نکردند که قوانین جدید متناسب با جنگ را تصویب کند......

  

پایگاه خبری انصارحزب الله - درحالی که در ماه‌های پایانی عمر دولت دهم ، متصدیان وقت سعی داشتند بحران اقتصادی سایه افکنده برکشور را به شکل تمام و کمال نشانه ای از اثر گذاری تحریم ها نشان دهند ، مقام معظم رهبری اثر چنین تحریمی را ناچیز و البته قابل مدیریت قلمداد نمودند. این درحالی بود که جریان رسانه ای اصلاح طلبی نیز با اتکاء به همین استدلال ، گرانی و تورم را ناشی از سوء مدیریت دولت قبلی عنوان و تبلیغ می نمود.

با استقرار دولت یازدهم و آغاز شمارش معکوس برای مشاهده نتایج وعده ۱۰۰ روزه حسن روحانی نه تنها روند گرانی و تورم متوقف نشده که به شکل خزنده روبه افزایش است.

این درحالی است که به نظر می رسد رئیس جمهور جدید با ادای جملاتی نظیر اینکه «شرایط اقتصادی کشور با چند روز و چند ماه درست نمی شود» یا اینکه «وضع خراب تر از آنی است که فکر می کردم» درحالت خوشبینانه قصد دارد در موعد مقرر دست های خود را به نشانه تسلیم در برابر ملت بالا ببرد و درحالت بدبینانه توجیهی در ناتوانی خود برای اذهان عمومی بسازد.

در زمان سپری شده از وعده ۱۰۰ روزه ، حسن روحانی و دولتش به جای صرف وقت برای اصلاح مدیریتی که پیش از تحویل گرفتن دولت یازدهم ادعای اعمال سوء آن را توسط احمدی نژاد داشتند ، تمام تلاش خود را مصروف دیپلماسی معطوف به جلب رضایت آمریکا کرده اند تا شاید از این مسیر قادر به مهار تورم و گرانی باشند که قول کنترل آن را بواسطه اعمال مدیریت صحیح داده بودند و بدین ترتیب درحال پیمایش مسیری هستند که توسط رئیس جمهور قبلی ترسیم شده بود.

این درحالی است که جریان رسانه ای اصلاح طلبی نیز به شکل بی شرمانه ای سیاست خود را ۱۸۰ درجه با دوران احمدی نژاد تغییر داده و درحال القاء این دروغ به اذهان عمومی است که علاج تورم و گرانی یک چیز است که همانا برقراری رابطه با آمریکاست.

این رویه ای است که دکتر پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه هفتگی مورخ ۱۴ مهر ماه انصارحزب‌الله به شرح و تفسیر آن پرداخته است.

اقتصاد و هدف گذاری دشمن


الان کشور در وضعیت خاص اقتصادی قرار دارد و به جرئت می‌توانیم بگوییم آنچه که دشمن در طی ۳۴ سال گذشته برای مقابله با نظام در دستور کار خویش قرار داده نه تنها کاری از پیش نبرده بلکه در حوزه های مختلف نظام جمهوری اسلامی را قوی‌تر از گذشته کرده است .

یکی از هدفگذاری‌های دشمن در حوزه اقتصاد است تا بتواند با ایجاد فشار بر اقشار جامعه موفق به تغییر آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی شود.

آنچه بودیم و آنچه هستیم

در روزهای اول انقلاب دشمن تصور می‌کرد که به دلایل مختلف ازجمله عدم آمادگی ایران برای جنگ یا از هم گسیختگی ارتش ازیک سو و تجهیزات و امکاناتی که در اختیار دشمن قرار گرفته بود از سوی دیگر، نظام جمهوری اسلامی از پای در خواهد آمد.

ولی امروز که در بیست‌وسومین سالگرد آغاز دوران دفاع مقدس هستیم نظام جمهوری اسلامی به نظام قدرتمندی در دنیا تبدیل شده که اگر اسرائیل حرف یاوه‌ای را مطرح ‌کند با پاسخ صریح مقام معظم رهبری و نیروهای مسلح با این مضمون مواجه می‌شوند که اگر اسرائیل دست از پا خطا کند حیفا و تل‌آویو با خاک یکسان خواهد شد.

این عظمت و اقتداری که برای نظام ما حاصل شده است به واسطه رویکرد مقاومت و جهادی است که در دوران دفاع مقدس توسط ملت ایران خلق شد. در عرصه علمی نیز همین وضعیت را مشاهده می‌کنیم. کجا در کشورمان ما این چنین توان علمی داشتیم؟!
این پیشرفت در حالی است که نه تنها بدون کمک دشمن و حتی در مقابله با دشمن و در شرایط تحریم امروز در بام توانمندی‌های علمی منطقه قرار گرفته‌ایم.چنانچه براساس سندچشم انداز سال ۱۴۰۴ برای دست یابی به این هدف در نظر گرفته شده بود اما رتبه اول تولید علم در منطقه به فضل الهی در سال ۱۳۹۱ محقق شد.

یکی از دلایل نگرانی شدید دشمن همین توانمندی‌ها ی کشور است. امروز رتبه‌های تک رقمی در حوزه نانو تکنولوژی ، سلول‌های بنیادین و دانش هسته‌ای متعلق به جوانان این مملکت و نظام اسلامی است.

حمله ناجوانمردانه در جبهه فرهنگ

گرچه در حوزه فرهنگی با ما بسیار ناجوانمردانه عمل کردند ولی امروز علی رغم هزینه هایی که بواسطه شبیخون و قتل عام و ناتوی فرهنگی در این جبهه دادیم بنده به عنوان یک معلم دانشگاه وحوزه خدمت شما عرض می‌کنم که به فضل الهی ، امروز برنامه‌های اعتکافی که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود بی‌سابقه است. شاید چهره برخی جوانان ما را دچار اشتباه کند ولی واقعیت این است که اگر خدای ناکرده جنگی در بگیرد همین جوانان ، تمام وجود خویش را برای انقلاب خواهند داد.

خرداد۹۱ و نقطه اوج خصومت

اما با وجود این تفاسیر باید گفت مهم ترین حوزه ای که دشمن برای وارد آوردن ضربه به نظام بر آن متمرکز شده ، اقتصاد است که در این زمینه هدف‌گذاری کرده‌اند و مثل سایر حوزه ها از ابتدای انقلاب در این زمینه به مقابله با ما برخاسته‌اند. اوج اقدامات خصمانه آمریکایی علیه جمهوری اسلامی در خردادماه سال گذشته بود .

در راستای این هدف گذاری و از آنجایی که متاسفانه اداره کشور ما مبتنی بر فروش نفت است به تحریم خرید نفت خام از ایران روی آوردند.

این درحالی است که با توجه به این تهدید ، حضرت امام بارها تکیه بردرآمدهای نفتی را منع فرموده بودند و مقام معظم رهبری نیز برلزوم قطع این وابستگی تاکید ویژه ای دارند.
در حالی کشور ما در قبال فروش نفت به فرزند متمولی می‌ماند که از ارث پدری پایان پذیر خود بهره می برد که برخی از کشورها در حوزه علم و فناوری به اندازه فروش نفت خام جمهوری اسلامی ایران درآمد کسب می‌کنند.

سال گذشته فروش ۲.۵ میلیون بشکه در روز فروش نفت خام در بودجه پیش‌بینی شده بود ولی باید بدانید که در اثر تحریم در بعضی از روزها این رقم به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه رسید و این معضل کشور را که اتکای درآمدش به فروش نفت است ، دچار مشکل ساخت.

حمله به شاهراه

اقدام دیگر دشمن تحریم بانک مرکزی است که یکی از خصمانه‌ترین اقدامات در این حوزه محسوب می شود واز تحریم خرید نفت خام به مراتب بدتر بود زیرا شاهراه ارتباطات پولی و مالی کشور مورد حمله قرار گرفت.

تحریم بانک مرکزی تنها یک جمله نیست ! جامعه با آثار آن روبرو نیست چون ملموس نیست و بعد از مدتی در اقتصاد کشور نمایان می‌شود.

واژه جهاد اقتصادی که مقام معظم رهبری مطرح کردند در همین راستا در مقابله با جنگ اقتصادی دشمن مفهوم می یابد.

تحریم بانک مرکزی هیچ یک از کشورها در دستور تحریم ها قرار نداشته است. در دوران تصدی قذافی که لیبی در تحریم شدید قرار داشت ، بانک مرکزی این کشور در شرایط تحریم قرار نداشت و این مسئله در مورد تهدید بزرگی چون کره شمالی نیز به کار بسته نشد.

این درحالی است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با کمال وقاحت و برخلاف تمام معاهدات بین‌المللی در فهرست تحریم قرار گرفت.

سومین هجوم و انتظار ۶ ماهه

تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی سومین حمله دشمن در جبهه اقتصادی بود؛چرا که عمده حمل و نقل کشور ما حمل و نقل دریایی است.

این سه نمونه در ادبیات دشمن تحریم «فلج‌کننده» نام گرفت و آن را به منزله سمی می‌دانستند که ۶ ماهه کشور را از پای درخواهد آورد.

دشمن توقع داشت پس از سه ماه در کشور آشوب شود البته بعضی از تحریم‌ها به واسطه برخی بی‌تدبیری‌های دولت وقت ، هزینه زیادی را به کشور تحمیل کرد. درحالی که مثل دوران جنگ تحمیلی می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم و متناسب به آن اقدام کنیم ولی حداقل مجلس شورای اسلامی تدبیری از طرف دولت در مقابله با تحریم‌ها مشاهده نکرد.

دولت فعلی در راه پیموده شده دولت قبلی

این موضوع در جلسه اخیر با رییس‌جمهور فعلی نیز مطرح شد که گلوگاه تصمیم‌گیری ما قوانین است. این اصلاً منطقی نیست که در شرایط جنگ اقتصادی کشور را با قوانین عادی اداره کنیم زیرا این جنگ قوانین متناسب با خودش را می‌طلبد.

نه دولت قبل و نه دولت فعلی حتی یک درخواست از مجلس نکردند که قوانین جدید متناسب با جنگ را تصویب کند.

هنوز فروش نفت خام ما با مشکل جدی روبروست چراکه با قوانین قبلی معامله می‌شود. شرکت ملی نفت انحصار فروش نفت را در دست خودش گرفته است و این خود یک خیانت به کشور محسوب می شود .چون فروش در انحصاردولت است و بخش خصوصی به کار گرفته نمی شود.

یکی از مشکلات ما با دولت این نکته است که تصمیماتی متناسب با شرایط بیرونی اتخاذ نمی کند.
این اقدامات در دولت قبل انجام نشد، در دولت جدید هم تا کنون شاهد هیچ اقدامی نبوده‌ایم.

خیانت ها ومشیت خداوند

اثر تحریم‌های اقتصادی در کشور منجر به این شد که برای اولین بار یک شوک ارزی عجیب و بسیار سهمگین بر اقتصاد کشور وارد آمد.

ارزش پول ملی به یک سوم کاهش یافت و دلار هزار تومانی به سه هزار تومان رسید. در اقتصاد کشوری که نرخ ارزش پول ملی نازل می‌شود، اولین اثر گذاری روی واردات است و سپس تولید داخلی را تحت تأثیر قرار می دهد.به عنوان مثال آب معدنی در دوره پیش از بحران ارز با قیمت ۲۰ دلار صادر می شد . الان هم ۲۰ دلار است. اما این رقم قبلاً با دلار۱۰۰۰ تومانی معادل ۲۰.۰۰۰ تومان تبدیل می‌شد و حالا ۶۰ هزار تومان تبدیل می‌شود. وبدین ترتیب اینگونه قیمت تولید کالای داخل هم معادل قیمت صادراتی آن می‌شود. این همان اتفاقی است که برای گندم هم افتاد و منجر به صادرات معکوس گندم شد.

بعضی‌ خیانت کردند و گندم را با دلار ۱۲۲۶ تومان به کشور وارد کردند و با دلار ۳۰۰۰ تومان به افغانستان صادر کردند. و آثار تورمی آن روی زندگی مردم نشست و در همین راستا مشاهده کردیم که از یک سال و نیم گذشته تا الان از پنیر ساده و شیر گرفته تا کالای لوکس خانگی با چه افزایش قیمت تصاعدی روبرو بوده ایم. یک پنجم تورم حاکم بر کشور ما اگر در یکی از کشورهای همسایه ما افتاق می‌افتاد، بنیاد اقتصادی آن را ریشه‌کن می‌کرد. ولی خداوند برای کشور ما مشیت دیگری را مقدر کرده بود.

تکلیف ما

اگر ما تکالیفمان را درست انجام دهیم، مشیت الهی برای ما چیز دیگری است. پیش‌بینی دشمنان این بود که بعد از اعمال تحریم‌ها مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضوری کمرنگ داشته باشند چرا که بیشترین صدمه و آسیب روی دوش همین اقشار متوسط و ضعیف جامعه بود که در راهپیمایی حضور پیدا می‌کردند.

اما به لطف الهی، عظمتی به تصویر کشیده شد که آمریکایی‌ها دیوانه شدند. چون مردم نشان دادند اگر چه سختی جریان تحریم‌ها به شدت در معیشت‌شان اثر گذاشته ولی آنها انقلاب،‌نظام، امام و رهبری خویش را با هیچ چیز عوض نمی‌کنند.
شرایطی که امروز نیز که بخشی از آن پیامد تحریم است، اگرچه همچون جنگ هزینه وارد کرده و می‌کند و سختی‌های زیادی را به مردم تحمیل کرده است. اما امروز طبق آمار می‌توانم بگویم کاهش ارزش پول ملی با افزایش حجم صادرات و کاهش واردات همراه بوده است.

تراز بازرگانی صفر برای اولین بار در ایران!

افزایش صادرات نیز منوط به تولید ملی است و این نکته جهشی را در تولید ملی ایجاد کرده است که الان صحبت ما در مجلس همین است که اگر آقای روحانی و وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی محدودیت‌های تولید را بردارند، ما مطمئن هستیم ظرف یک سال آینده آغاز جهش‌های بزرگ اقتصادی را در کشور به واسطه همین تحریم‌ها شروع خواهیم کرد و علائم آن همین حالا آشکار شده است.

یکی از این علائم تراز بازرگانی کشور است که در سابق منفی بوده است. ما در سالهای گذشته با صادرات نفت دارای تراز بازرگانی مثبت و یا متعادل بودیم. اما امسال در ۶ ماهه اول از پیامد تحریم‌ها که منجر به کاهش واردات و افزایش صادرات بوده است.
برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی بدون احتساب فروش نفت به تعادل در تراز بازرگانی رسیدیم و تراز بازرگانی کشور دقیقا نقطه صفر را نشان می‌دهد که به زودی ثبت خواهد شد.

آغاز راه

یعنی دشمن که طراحی کرده بود تا نظام جمهوری اسلامی را ظرف ۶ ماه از پا درآورد، اما تولید ملی در جهت افزایش صادرات رونق گرفته و این تازه شروع راه است و قطعا با رویکرد بلند مدت و میان مدت به سمت یک حرکت بزرگ اقتصادی خواهیم رفت و مطمئن هستیم آینده اقتصادی کشور ما به فضل الهی بسیار خوب خواهد بود. البته باید دقت کرد و تمهیدات لازم را در مقابل تحرکات دشمن داشته باشیم.

معضلی به نام دخالت دولت

به تصدیق همه کارشناسان اقتصادی اگر ما محورهای ابلاغی مقام معظم رهبری را اجرا کنیم مسلما تبعات مثبت خوبی در اقتصاد اتفاق خواهد افتاد.الان یکی از چوبهایی که در اقتصاد به خاطر ناکارآمدی می‌خوریم، حضور دولت در اقتصاد است هر جا دولتها در اقتصاد مداخله می‌کنند کارایی اقتصادی پایین می‌آید. البته ما به شکل ظاهری واگذاری‌های اصل ۴۴ را انجام دادیم که واقعی نبود و ساختارهایی که الان در نهادهای مالی داریم دچار چالش جدی هستند. از ما پذیرفته نیست که ۱۵ درصد از دارایی‌های کشور دارایی وقفی باشد و در کشوری که ما به شدت نیازمند ارتقای جایگاه اقتصادی هستیم، این دارایی‌ها در کشور با نرخ بازده حداکثری ۳ الی ۴ درصد کار کنند. عدم نفع از دارایی‌های وقفی در اقتصاد کشور را چه کسی پاسخگوست؟

عدم اصلاح ساختار نهادهای عمومی غیردولتی به جز هزینه فرصت ، چیزی به بار نخواهد آورد که هیچ ارتباطی هم با تحریم‌های دشمن ندارد.

ادعای کذب

برخی می گویند همه معضلات توسط آمریکایی ها ایجاد شده است اما این درست نیست و ما باید خودمان تصمیم بگیریم و تدبیر کنیم و براین اساس کاهش تصدی‌گری واقعی دولت در اقتصاد از اولویت‌های ماست.

رفتن به سمت و سوی اقتصاد دانش‌بنیان باید اولیت بعدی ما باشد. کشوری که به جایگاه اول علم و دانش در منطقه رسیده است باید آن را به سوی تولید ثروت رهنمون کند. درحالی امروز فروش ملک و نفت را تبدیل به ثروت می‌کنیم که این رویه تا چند سال دیگر پایان خواهد یافت.

تمام کارشناسان اعتقاد دارند حداکثر تا ۴۰ سال دیگر نفت تمام خواهد شد این درحالی است که تولید علم و دانش پایان ناپذیر است. اقتصاد دانش‌بنیان یعنی تبدیل علم به ثروت از معبر تجاری‌سازی علم که الان گلوگاه ماست و به شدت از فقدان آن رنج می‌بریم. بنابراین باید همچون دوران دفاع مقدس جهادگونه تلاش کنیم و مجاهدت نشان دهیم و تاریخ ما هم نشان داده که هر جا توده‌های مردم آمدند و برای رضای خداوند آستین‌ها را بالا زدند و زیرسایه رهبری گام برداشتند خداوند هم نصرت و یاری را برای آنها فراهم کرده است.

پرسش و پاسخ

* تحریم‌ها به چه میزان در تورم موثر بود؟
- بخشی از تورم ناشی از کاهش ارزش پول ملی است و بخش دیگر ربطی به ارزش پول ملی ندارد و آن تورم ناشی از افزایش نقدینگی است. الان برآورد می‌شود. ۵۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که اگر این عدد با همین رقم رشد پیدا کند آثار تورمی بسیار سنگین خواهد داشت و البته درصدی از تورم ناشی از ساختار اقتصادی کشور ماست.

* آیا در حال حاضر فروش نفت داریم یا نه؟
- بله، فروش نفت داریم وا ین فروش بعضا به صورت نقدی و بعضا به صورت مبادله کالاست. الان حدود میانگین ۸۰۰ هزار بشکه در روز نفت می‌فروشیم. در بودجه رقم ۱ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه پیش‌بینی کردیم و به همین خاطر قصد داریم بخش خصوصی را وارد کار نماییم و مراتب را نیز به شرکت ملی نفت اطلاع داده ایم. شرکت ملی نفت فروش نفت را باید آزادسازی کند تا بخش خصوصی بتواند وارد شود.

* چرا بازهم شاهد نوسان دلار بودیم؟ مجلس چه کاری در قبال سخنان نسنجیده رئیس کل بانک مرکزی انجام می‌‌دهد؟
یکی از انتقادات شدید ما به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی بود. رئیس کل قبلی سقف نرخ ارز را تعیین می‌کرد، ولی رئیس کل فعلی کف را تعیین می‌کند .
نه آن کار درست بود و نه این! . بازار ارز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. با آقای سیف که صحبت کردم او گفت ما می‌خواستیم نوسان‌گیری کنیم. به او گفتم نوسان‌گیری به عرضه ارز و جمع‌آوری آن است و لذا کف برای آن تعیین نمی‌کنند.

قدری که دلار می‌خواست پایین بیاید و آثار تورمی آن کمتر شود، دوستان حرفهای عجیب و غریب زدند و این سخن از رئیس کل بانک مرکزی جای تاسف دارد و بنده به عنوان یک منتقد جدی ایستاده‌ام و نامه‌ای تهیه کرده‌ا‌م تا ایشان هفته آینده به کمیسیون بیایند و پاسخ بدهند. زیرا سخنان ایشان اخلال در نظام ارزی کشور بود و اثر خودش را گذاشت.
هیچ یک از وظایف بانک مرکزی موید این نیست که این نهاد می تواند نرخ کف ارز را تعیین کند بلکه وظیفه‌اش ارتقای جایگاه پول ملی است . زیرا وقتی دلار پایین می‌آید، ارزش پول ملی افزایش می یابد و بانک مرکزی باید حامی این حرکت باشد.

* آیا مجلس شعار بهبود ۱۰۰ روزه اقتصادی رئیس‌جمهور را پیگیری می‌کند؟
- بله، ما هم رصد می‌کنیم. البته باید گزارش‌های دولت هم بیاید تا ببینیم چه اقداماتی انجام شده و جهت‌گیری‌ها به چه شکل بوده است تا ان‌شاءالله آن را خدمت مردم عزیزمان اعلام کنیم.

* تاثیر اتاق بازرگانی در جهت‌گیری کلان اقتصادی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
- در جاهایی جهت‌گیری اتاق بازرگانی مثبت و در جاهایی منفی بوده است. اتاق بازرگانی وقتی وارد عرصه شود یک حسن آن این است که واقعیت‌های ملموس اقتصاد کشور را منتقل و متناسب با آن تصمیم‌گیری‌ می‌کند ولی اگر بیاید سلیقه و ذائقه خودش را تحمیل کند آن زمان منافع اتاق بازرگانی بر منافع ملی ارجح می‌شود.

* آینده تحریم‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
- اگر آمریکایی‌ها اصلاح نگرش کنند و از زاویه قلدری و زورگویی با ایران مواجه نشوند و حق ایران را به رسمیت بشناسند و تغییر ماهیت دهند اثر تحریم‌ها کاهش می یابد اما دوگانگی درسیاست آمریکایی‌ها یک نوع وقاحت و بی‌شرمی برای آنان است.
اگر نگرش و دیدگاه و ماهیت آمریکایی‌ها بر خلاف امروز که صهیونیست‌ها آنها را کاملا احاطه کرده است تغییر کند ، ما می‌توانیم مسئله تحریم‌ها را حل و فصل کنیم . اما هدف گذاری ما باید این باشد تا کشور را به نحوی اداره کنیم که حتی اگر تحریم‌ها سخت‌تر هم شد ما به اقتدار اقتصادی برسیم .

* در خصوص هدفمندی یارانه‌ها و حذف سه دهک بالایی توضیح بفرمایید.
- اعتقاد خود من این است که قانون هدفمندی یارانه‌ها خوب بود، ولی خوب اجرا نشد به دلیل اینکه اولا در قانون دیده شده که بخشی از درآمد هدفمندی به صورت نقدی و بخشی به صورت غیر نقدی مثل تامین اجتماعی و بیمه‌ها باشد. ۴۵ هزار میلیارد هزینه درمان کشور است. منظور ما این بود که این هزینه از محل هدفمندی یارانه رایگان شود که این اجرا نشد. از طرفی ۳۰ درصد درآمد هدفمندی مربوط به بخش تولید بود تا تولید هم از اقتصاد و تورم عقب نماند .

لذا باید به تولید کمک می‌شد تا بتواند خودش را با شرایط جدید وفق دهد و به روز شود و این پرداخت انجام نشد و تمام درآمد هدفمندی به پرداخت نقدی تخصیص یافت که آن هم به همه افراد جامعه به یک میزان تعلق گرفت در حالی که ما در قانون هدفمندی الزامی به پرداخت به همه نداشتیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد