انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

هشدار پیش‌دستانه برای ممانعت از ورود فیلم‌های ساختارشکن و بدون مجوز به جشنواره فیلم فجر

آقای وزیر! مسئولیت فضای تند پس از جشنواره با شماست

 


آقای وزیر! مسئولیت فضای تند پس از جشنواره با شماست
معاونت سینمایی آبروی وزارت ارشاد را خواهد برد

دوستان با طرز تفکر تقی زاده ای نشان دادند که امیدی به هدایتشان وجود ندارد و ما اصلا توقع ترویج هنرهای ایرانی اسلامی را از آنها نداریم!/برخی از کسانی که منافعشان در گرو ایجاد تنش و موج آفرینی تعریف شده است.....

 


ابزار سینما

پایگاه خبری انصارحزب الله - سینما یکی از موثرترین ابزارهای پیشرفته هزاره سوم در جهت نیل به اهداف بلند مدت و راهبردی کشورها به حساب می‌آید. تسخیر ذهن و قلب و حتی سرزمین و موطن افراد با بهره گیری از آثار سینمایی هدفمند و هوشمندانه از جمله مولفه‌های قابل احصای سینما محسوب می‌گردد. از طرفی کشورهای صاحب سبک و اثر در حوزه سینما سعی می‌کنند با برپایی جشنواره‌های موضوعی و یا غیرموضوعی متنوع و مختلف و با تولید آثاری برگرفته از ریشه‌های تمدنی و فرهنگی شان ضمن هنرنمایی، داشته‌هایشان را در دسترس دیگر اقوام و ملل قرار بدهند.

ویترینی به نام جشنواره فجر

هر ساله با آغاز ایام سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تبدیل به ویترین نمایش آثار و تولیدات یک سال گذشته فیلمسازان کشورمان می‌گردد. این جشنواره هرساله با حواشی و مباحث مختلفی برگزار می‌شود اما جشنواره امسال از چند جهت قابل توجه و دارای حساسیت است. جشنواره فجر امسال صرفنظر از برخی احتمالات،با۳‌مشکل عمده مواجه است که کار مسئولین و بخصوص دبیر آن را تا حدودی سخت می‌کند؛اولا حجم بالای فیلمهای شرکت کننده و نیز با توجه به حضور آثاری از افراد مشهور و صاحب نام سینمای کشورمان در این دوره از جشنواره و مدعی کسب سیمرغ‌بودنشان حساسیتهای بسیاری را در پی خواهد داشت.

دردسر فیلم‌های توقیفی
حجم و تعداد بالای فیلمهای شرکت کننده در جشنواره یکی از مسائلی است که کار داوری آثار را سخت تر می‌کند. حال اگر در بین آثار حاضر در جشنواره، فیلمها و فیلمسازان مدعی و صاحب نامی که هر کدامشان در سر سودای تصاحب سیمرغهای چندگانه را دارند حضور داشته باشند قطعا حساسیتهای داوری آثار به بالاترین حد خود می‌رسد. انتخاب یا عدم انتخاب اثر هر کدام از این مدعیان به تنهایی مستعد به حاشیه بردن جشنواره امسال خواهد بود.

مسئله دوم مربوط به فیلمهای توقیفی است که به تبع برخی تحرکات قابل تامل مسئولان سازمان سینمایی و وزارت ارشاد در حوزه‌های مختلف، باعث بالا رفتن انتظارات ویژه و خاص برخی از صاحبان آثار توقیفی و حتی زنده شدن امید اخذ مجوز نمایش تولیداتشان را فراهم کرده است. این موضوع هم به عنوان دومین مشکل این دوره از جشنواره به حساب می‌آیدکه دبیر جشنواره باید فکر و تدبیری خاص در رابطه با آنها به کار بگیرد.

مشکل سوم

مشکل سوم و البته حاشیه سازترین مسئله در رابطه با این دوره از جشنواره حضور فیلمهای ویدئویی است که بدون داشتن پروانه ساخت تولید شده اند و داعیه و مدعای شرکت در این دوره از جشنواره را دارند.

اینها سه بخش از معضلات و مشکلاتی است که در جشنواره فیلم فجر امسال قابل احصا و رصد هستند. یکی از مباحثی که در افواه اهل سینما در حال شنیده شدن است مربوط به کنار گذاشتن و به نوعی حذف برخی از فیلمسازان ارزشی از جشنواره است که می‌تواند مستعد بروز برخی اتفات باشد. البته مباحث و حواشی حساسیت زای دیگری نیز وجود دارند که بر اساس تحلیلهای مختلف ارائه شده از سوی کارشناسان آنها را مورد ارزیابی و سنجش قرار داده ایم.

توقع بی‌جا

محمدحسین نیرومند کارشناس فرهنگی و سینما درباره ارزیابی اش از جشنواره فیلم فجر امسال به خبرنگار«یالثارات» می‌گوید: من فکر می‌کنم که معاونت سینمایی در جشنواره فجر امسال به غیر از اینکه شاهد کیفیت بالای برخی فیلمهای شرکت کننده در جشنواره است حضور فیلمسازانی مثل ابراهیم حاتمی کیا با فیلم «چ» و آقای مجید مجیدی با فیلم«محمد»(ص) هم باعث رونق بیشتری به جشنواره فجر خواهد شد.اما از طرفی احتمال اینکه جشنواره امسال با مشکلاتی هم مواجه شود، تا حدودی قابل پیش بینی است.

به نظر می‌رسد یکی از چالشهایی که دبیر محترم جشنواره با آن روبرو خواهد شد مربوط به برخی از فیلمهای توقیفی و فیلمهایی است که پروانه ساخت ندارند.به هر حال با تغییر فضایی که به وجود آمده است شاید برخی از افراد گمان می‌کنند یا انتظار دارند که برای چنین فیلمهایی امکان نمایش به وجود بیاید اما واقعیت این است که این فیلمها مجوز قانونی پروانه ساخت ندارند و چنین توقعی مغایر با قوانین و مقررات وزارت ارشاد است.

لزوم پیش‌بینی برای مقابله با فرصت‌طلب‌ها

این چالشها را باید دوستان سازمان سینمایی بتوانند مدیریت و حل کنند. چه اینکه محتوای برخی از این فیلمها به گونه ای نیست که منتقدان متدین و دغدغه مند نسبت به آنها سکوت کنند در نتیجه یکی از سخت ترین مراحل جشنواره فجر کنترل این مبحث است. به هر حال در فضایی که ایجاد شده قطعا افراد فرصت طلب چندگامی را برخواهند داشت فلذا دبیر جشنواره و دیگر دوستان باید تلاش کنند تا این موارد را پیش‌بینی و مدیریت کنند.

لازمه این پیشگیری و مدیریت هم این است که دوستان از همین حالا به فکر چاره اندیشی باشند. در واقع آقای رضاداد باید برای هر فیلمی یک برنامه‌ریزی و سناریوی خاص خودش را طرح ریزی کند. تا ان شاالله بتوانیم جشنواره ای داشته باشیم که بتوانیم نام «جشنواره فیلم فجر» را بر آن بگذاریم.

این جشنواره فجر است نه کن و ونیز

این کارشناس فرهنگی در ادامه اظهار می‌دارد: واقعیت این است که در مقابل فیلمهایی که با آرمانهای انقلاب اسلامی مغایرت دارند، حتما افرادی موضع گیری و بحث خواهند کرد؛چرا که سینما در نهایت باید آورده ای برای انقلاب اسلامی داشته باشد، نه اینکه به گونه ای بشود که با ارزش‌ها و اهداف انقلاب به جدال و ستیز برخیزد. در این زمینه مدیران سینمایی باید سعی بکنند تا چنین فیلمهایی سینما را به چالشی نیندازند که برای کلیت سینما و مهمتر از آن برای انقلاب اسلامی مشکل‌ساز بشوند! باید در نظر داشته باشیم که این جشنواره، جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی است نه جشنواره کن، ونیز و یا .... بنابراین باید سعی شود تا با ارزش‌ها و آرمانهای اصولی انقلاب اسلامی همخوانی داشته باشد.

منافع موج‌آفرینان

با توجه به اتفاقاتی که سال گذشته به توقیف و جلوگیری از ادامه اکران برخی فیلمها انجامید؛ به نظر می‌رسد در سال جاری برخی از کسانی که منافعشان در گرو ایجاد تنش و موج آفرینی تعریف شده است در حال طراحی و انجام اقدامات پنهان اما مدیریت شده ای برای جشنواره فیلم فجر امسال هستند. این افراد ظاهرا سعی دارند تا با انجام برخی جو سازیهای تصنعی فضا را به سمت رادیکالی شدن پیش ببرند تا پس از این کار بتوانند بهره و ضربه مورد نظرشان را احصا و وارد کنند. از سویی این افراد سعی دارند با در اختیار گرفتن موج رسانه‌ای به نفع خودشان، زخمها و عقده‌های چندین ساله و همچنین کینه‌های قدیمی‌شان را التیام ببخشند.چه اینکه این افراد به خوبی می‌دانند که دیدبانان و رصد کنندگان فضای فرهنگی جامعه اجازه نشو و نما و متجلی شدن به آثاری که ارزش‌ها و اصول اولیه انقلاب و اسلام را نشانه رفته اند را نخواهند داد.

هشدار

مشاور وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: بنده به عنوان یک کارشناس و فردی که برخی از این فیلمها را مشاهده کرده ام و در جریان تولید برخی از فیلمها هستم احساس می‌کنم که ممکن است چنین فضایی ایجاد بشود! با توجه به همین موضوع است که بنده عرض می‌کنم این دوره از جشنواره به رغم حضور برخی فیلمسازان صاحب نام و فیلمهای قابل اعتنا و حرفه ای، از نظر مدیریتی و تدبیر امور به نحو شایسته، یک دوره بسیار سختی است!

باید سیستم فرهنگی و هنری کشور به ویژه معاونت سینمایی و وزیر محترم ارشاد یک برآورد و تحلیلی از وضعیت آینده و پیش‌رو داشته باشند و بتوانند به شکلی صحیح و احسن جلوی تندرویها و به نوعی رادیکالیزه شدن فضا را بگیرند. الان به صورت قطعی نمی‌توان گفت که چنین مسئله ای حتما و به ضرس قاطع اتفاق خواهد افتاد ولی برخی از فیلمهایی که صحبت حضورشان در جشنواره امسال هست،در صورت اکران شدن مستعد دامن زدن و ایجاد چنین فضایی(فضای رادیکالی و تند) هستند! البته داستانی که سال گذشته رخ داد با آنچه که امسال وقوعش محتمل است تفاوتهای زیادی دارد.

افق روزهای پرتلاطم سینما

با توجه به اقدامات قابل تامل صورت گرفته در حوزه سینما از جمله معرفی یک فیلم موهن به ارزشهای ایرانی اسلامی مثل فیلم«گذشته»ساخته اصغر فرهادی؛ به عنوان نماینده سینمای جمهوری اسلامی ایران در جشنواره صهیونیستی‌اسکارو بازگشایی خانه سینما با یک اساسنامه مجعول و مورد مناقشه، جملگی گویای روزهای پرتلاطم و جشنواره فجر پرحاشیه‌ای است.

نیرومند در این رابطه می‌گوید: تعطیلی خانه سینما به نظر بنده راهبرد غلطی بود اما آنچه را که من به آن اعتقاد دارم این است که یک پروسه غیرقانونی در برگزاری مجمع شکل گرفته وهیئت مدیره ای بر خلاف مشی مورد نظر در اساسنامه مجعول و غیر قانونی خانه سینما(شرایط قانونی انتخاب اعضای هیئت مدیره با حضور همه اعضای صنوف و...) انتخاب شده‌اند. حال نکته اینجاست که همین هیئت مدیره غیر قانونی قرار است یک مجمع عمومی(دوشنبه۱۵مهرماه) تشکیل بدهد! بحث اصلی اینجاست که متاسفانه وزارت ارشاد گمان می‌کند که اگر این مسئله به خوبی برگزار شود ماجرای مطول خانه سینما هم حل می‌شود! خب برفرض که چنین هم شد پس این وسط تکلیف قانون چه می‌شود؟چه کسی و یا چه دستگاهی متولی و پاسدار قانون است؟

وظیفه وزارت ارشاد

این کارشناس سینما با تاکید بر اینکه وظیف ذاتی وزارت ارشاد به عنوان بخشی از قوه مجریه این است که پاسدار و مراقب اجرای قانون باشد، در ادامه می‌افزاید: اینجاست که باید وزارت ارشاد طبق قانون ناظر بر اجرای قوانین باشد، همین جاست که خلاف قانون عمل شده است! اینجا یک مولود نامشروع و غیر قانونی می‌خواهد مجمع عمومی برگزار کند و متاسفانه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی با اقداماتشان در حال حمایت از این هیئت مدیره غیر قانونی هستند! متاسفانه دوستان تصورشان بر این است که با برگزاری مجمع عمومی خانه سینما و مابقی مسائل، همه چیز تمام می‌شود در حالی که اینگونه نیست! و این فقط ظاهر قضیه است.

بی‌قانونی در معاونت سینمایی

نیرومندضمن تاکید بر لزوم انجام امور به شکلی درست و نیکو، می‌افزاید: بنده یک دغدغه چندین ساله دارم و آن این است که متاسفانه در معاونت سینمایی قوانین و مقررات در دوره مدیریتهای مختلف از گذشته تا به حال، جدی گرفته نمی‌شوند! اغلب قانون فدای رودربایستی‌ها و من بمیرم توبمیری و از این دست چیزها می‌شود! به طور مثال الان چند فیلم ایرانی در خارج از کشور در حال اکران شدن هستند که مجوز اکران ندارند! خب این چه قانونی است که نمی‌تواند جلوی یک چنین اتفاقاتی را بگیرد؟! مطمئن باشید ما در جشنواره فجر با مشکلی به عنوان فیلمهای ساخته شده بدون پروانه ساخت مواجه خواهیم شد.

راه غلطی که ارشاد در پیش گرفته

بنده فیلمهای بدون مجوزی را دارم می‌بینم که مهیّای حضور و شرکت در جشنواره فیلم فجر هستندکه به نمایش در‌بیایند. هر چند ممکن است که چنین اتفاقی هم نیفتد اما با توجه به جمیع جهات امکان وقوع هم وجود دارد. اما به نظرم برای مبارزه با این مشکلات و راه برون رفت از آنها در فاز ابتدایی اجرای تام و تمام قوانین است. حالا اگر در برخی قوانین اشکالاتی هم وجود دارد راهش این است که تعدادی افراد خبره بنشینند و آنها را اصلاح کنند.به هر حال اگر می‌خواهیم سمت و جهت حرکتمان به سوی افقهای بالاتر و دورتر باشد لازم است که با قانون به پیش برویم. اما واقعیت این است با این روشی که دوستان در پیش گرفته اند جز بالا بردن توقعات و ایجاد مشکلات عدیده، نتیجه دیگری نداشته باشد؛چرا که بعید می‌دانم حوزه‌های فرهنگی بدون رعایت و توجه به قوانین بتوانند به سلامت از گردنه‌ها عبور کنند.

اصل وجودی ضد اسلام

هشدار نیرومند از تریبون یالثارات درحالی بیان می‌شود که فرج الله سلحشور کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با مولفه‌هایی که جشنواره فیلم فجر باید داشته باشد تا بتواند در حد نام و آوازه جمهوری اسلامی باشد، می‌گوید: به نظر بنده اول باید بیاییم ببینیم که ماهیت سینما و فیلم و سریال سازی ما چه چیزی است تا برسیم به اینکه ماهیت یا مولفه‌های جشنواره ای مثل جشنواره فیلم فجر چه باید باشد؟ واقعیت اول این است که فیلم و سریالسازی متعلق به جمهوری اسلامی نیست!

ما فیلم و سریال سازی را از‌هالیوود و کمپانی‌های صهیونیستی یاد گرفته ایم! الان هم آنها هستند که خط می‌دهند و مبانی و اصول را تعریف می‌کنند.آنها هستند که در تعاریفشان مشخص می‌کنند فیلم چیست و چه اهدافی را باید دنبال بکنیم! و اینکه سینما و تلویزیون دارای چه تعاریفی هستند و در نهایت بایستی منجر به چه نتیجه ای بشود! وقتی فیلم و سینمایی که اصل وجودی اش توسط یک عده خاص گذاشته می‌شود و این مبنا با اسلام در تضاد و تخاصم است، جشنواره‌ای که از آن قوانین تبعیت کند چه خواهد بود؟!

در تمام دنیا جشنواره‌ها به نوعی خط دهنده هستند اما در کشور ما اینگونه نیست.به طور مثال در‌هالیوود با جایزه دادن به برخی فیلمها سعی می‌کنند آنها را در دنیا به یک جریان تبدیل کنند! در کشور ما سینما به نوعی یک تابعی از استعمار فرهنگی یا تهاجم فرهنگی غرب است.

پسوند و پیشوند بی‌مسما

پس از توضیح سلحشور این سوال در اذهان طرح می‌شود که برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر چه الزاماتی را باید رعایت کنند تا جلوی ورود فیلمهایی نظیر زندگی خصوصی، گشت ارشاد، پل چوبی و ... به جشنواره فجر را بگیرند تا با طیب خاطر و آسودگی خیال اجازه استهزا و تمسخر ارزش‌های جامعه را پیدا نکنند؟

سلحشور در پاسخ به این پرسش اظهار می‌دارد: اصل حرف این است سینما و مبنایش را غربی‌ها بنا نهاده اند و به همین جهت نمی‌توان آن را با اضافه کردن پیشوند و پسوند و ... اسلامی کرد.مگر اینکه تغییراتی در آن صورت بگیرد.سینمای موجود هنوز هم یک قالب غربی دارد که مبنا و اصولش با تفکرات و ایدئولوژی مورد نظر غربیها بنا نهاده‌شده است.

آیا به صرف مسلمان خواندن یک فرد او مسلمان می‌شود؟خیر.مگر اینکه شهادتین را به زبان بیاورد و دستورات اسلام را مراعات کند. مادامی که اصول و ارزشهای سینما منطبق با تفکرات اومانیستی و الحادی است و تا زمانی که اصول سینما بر انسان محوری و دنیاپرستی است نمی‌توان آن را به شکل دیگری خطاب کرد. این اصول تا زمانی که تغییر نکند و بر مبنای ارزشها و نظرات شرع مقدس نباشد سینما نمی‌تواند در خدمت اسلام باشد.

به کلام دیگر و در قالب استعاره باید بگویم سینما تا زمانی که شهادتین را نگوید نمی‌تواند خدمتی به اسلام بکند.حال این سؤال پیش می‌آید که منظور از این شهادتین چیست؟ منظور بازتعریف و تئوریزه کردن سینما بر اساس مبنا و اصول اسلامی و خارج کردن آن از زیر سیطره تفکر اومانیستی و دنیاپرستی است.

حد و مرز این اصول را هم کسی به غیر از خداوند متعال و حضرات معصومین (ع) نمی‌تواند تعیین کند و این بدان معنی است که مختصات و ویژگی‌های اصول و ارزش‌های اسلامی فقط از این طریق قابل احصا است. اما منطبق کردن اصول و ارزش‌های دینی صادر شده از جانب خداوند متعال و حضرات معصومین(ع) بر حوزه‌های مختلف باید توسط افرادو اساتید خبره و مجرب انجام بگیرد.

تا این اتفاق نیفتد هر جناحی که بر سر کار بیاید فارغ از داشتن هر گونه نگاه و تفکری موفق به انجام چنین کار خطیری نخواهد شد. در بین چندین و چند مدیری که تا به حال در حوزه سینما داشته ایم افراد مومن و معتقد بسیاری آمده اند و رفته اند اما واقعیت این است که هیچ دردی از سینما دوا نکرده‌اند. چه اینکه تا زمانی که سینما را بر مبنای ارزش‌های مان بازتعریف نکنیم حاصلش چیزی به غیر از تولیدات سینمایی امروز کشورمان نخواهد بود.

متصدیان جدید ارشاد حتی ناسیونالیست هم نیستند!

دکتر محمدصادق کوشکی درباره ارزیابی اش از جشنواره فجر امسال با توجه به فضای غالب بر سینمای کشورمان از جمله اتفاق نادری مثل معرفی فیلم«گذشته»به عنوان نماینده کشورمان در جشنواره فیلم اسکار، به خبرنگار «یالثارات» می‌گوید:در ابتدا باید عرض کنم آنچه که وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در رابطه با معرفی فیلم گذشته به نمایندگی از کشورمان در جشنواره اسکار انجام دادند نشان داد دوستانی که به سازمان سینمایی آمده اند نه تنها دغدغه اسلامی و انقلابی ندارند بلکه حتی دغدغه‌های ایرانی و ملی گرایی هم ندارند!

چون اگر کسی فقط دغدغه ایرانی یا ملی گرایانه داشت نمی‌توانست فیلمی مثل «گذشته» را به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی بکند. به همین دلیل اگر در دولتهای قبلی و گذشته بایستی دغدغه ارزش‌های اسلامی و انقلابی را در سینما می‌داشتیم و نگران سرنوشت این ارزش‌ها در آثار مختلف می‌بودیم، به نظرم از امروز باید علاوه بر دغدغه‌های انقلابی و اسلامی، دغدغه‌های ملی و ایرانی هم داشته باشیم. چه اینکه ظاهرا دوستان و مسئولان جدید پیش از آنکه ایرانی فکر کنند اروپایی و پاریسی فکر می‌کنند! فکر می‌کنم به نوعی روح سیدحسن تقی زاده در این دوستان تجلی پیدا کرده است و تفکرات تقی زاده در معاونت سینمایی در حال جاری و ساری شدن است! دوستان خیلی مایلند که از فرق سر تا نوک پا فرنگی و پاریسی بشوند تا اینکه جزو ملل متمدن به حساب بیایند!

یادآوری به وزیر ارشاد

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار می‌دارد: بنده فکر می‌کنم با این عنوان اگر در جشنواره‌های گذشته بعضی از ارزش‌های اسلامی و انقلابی در برخی فیلمها تهدید می‌شد حالا دیگر بایستی نگران به باد رفتن ارزش‌های ملی و ایرانی باشیم! وبا این تفاسیر بعید نیست که دوستان زبان بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر را هم زبان فرانسه اعلام کنند! برخی از کسانی که معاون سینمایی در اطراف خودشان منصوب کرده اند زبانهای فرنگی را بهتر از زبان فارسی صحبت می‌کنند. گمان می‌کنم برخی از نزدیکان آقای معاون سینمایی مدت سنواتی که در اروپا زندگی کرده اند بیشتر از زمانی است که در ایران زندگی کرده اند!

فقط بایستی به وزیر محترم ارشاد یادآوری کنیم که این عملکرد معاون سینمایی به سرعت حیثیت وزارت ارشاد و حتی شخص وزیر ارشاد را هم به زیر سؤال خواهد برد. بالاخره ایشان از یک خانواده اصیل و انقلابی هستند و حتی سابقه طلبگی هم داشته اند. لااقل به خاطر دفاع از سوابق، حیثیت و اصالت خانوادگی شان جلوی رفتارهای رها و گسیخته معاونت سینمایی را بگیرند!

این معاونت سینمایی برای وزارت ارشاد و برای شخص وزیر ارشاد آبرویی به جا نخواهد گذاشت. چه اینکه من مطمئنم اقدامی که این آقایان در جریان انتخاب فیلم گذشته انجام دادند را حتی فرح پهلوی هم نمی‌کرد چرا که گمان می‌کنم وزارت فرهنگ و هنر دوره پهلوی لااقل در ظاهر دغدغه ایرانی بودن را داشت! فقط باید از وزیر محترم ارشاد بخواهیم که هر چه زودتر این انتخاب غلط را اصلاح کنند. دوستان با طرز تفکر تقی زاده ای نشان دادند که امیدی به هدایتشان وجود ندارد و ما اصلا توقع ترویج هنرهای ایرانی اسلامی را از آنها نداریم! ما به اعتبار همان مولفه‌هایی که درباره شخص آقای وزیر و خانواده‌شان گفته شد امیدواریم که ایشان فضای حوزه سینما و جشنواره را مدیریت کنند تا رفتارهای خلاف قانون فرصت ظهور و بروز پیدا نکند.

ظاهر ماجرا

محمد خزاعی دبیر سابق جشنواره فیلم فجر و فیلم مقاومت نیز در رابطه با ارزیابی‌اش از جشنواره فجر و عرصه سینما با در نظر داشتن اتفاقات و حواشی اخیر، به خبرنگار «یالثارات» می‌گوید: ظاهر امر گویای این است که دوستان در سازمان سینمایی تلاش دارند تا یک فضای آرامی را در عرصه سینمای کشور حاکم کنند؛ البته قضاوت در این زمینه و اینکه تا چه اندازه موفق به این کار خواهند شد موضوعی است که بعدا باید در مورد آن بحث شود.بحث اعتدالی که امروزه مطرح است باید در رفتار خودش را نشان دهد چرا که اعتدال فقط در زبان و گفتن نیست.

با توجه به شناخت و تجربه ای که آقای رضاداد در جریان دبیری جشنواره فیلم فجر و جشنواره کودک کسب کرده اند گمان می‌کنم ایشان در بین افراد مورد نظر جهت احراز دبیری جشنواره فجر بهترین گزینه بودند.

لزوم حذر از سیاسی‌کاری

موضوعی که خیلی حائز اهمیت است اینکه جشنواره فجر تلاش بکند تا به یک جشنواره سیاسی تبدیل نشود. جشنواره فیلم فجر در جریان انتخاب هیئت داوری، بخشها و... باید جوری عمل بکند که اعتدال در همه زمینه‌هایش معلوم و مشهود باشد.و ما شاهد این نباشیم که افراط گری یا تمایل به سمت یک گروه یا جناح جشنواره را به سمت حاشیه بکشاند.

از طرفی با توجه به عدم آشنایی و احاطه دوستانی که در راس امور فرهنگی کشور قرار گرفته اند قطعا آشنایی و تسلطشان بر این امور مدت زمانی طول خواهد کشید. از طرفی هم از دوستانی که در حال مشاوره دادن به این مسئولین برای آشنایی بیشترشان در حوزه فرهنگی هستند می‌خواهیم مشاورتشان به گونه ای باشد که اعتدال در رفتارها و اقدامات را تقویت کند.

البته با توجه به فرصت سه ماه و نیمه‌ای که تا برگزاری جشنوار فیلم فجر زمان باقیست عملا دوستان قادر به انجام تغییرات یا کار خاصی نخواهند بود و نهایتا جشنواره را در حد کنونی‌اش برپا می‌کنند. پایه‌گذاری‌هایی که در جشنواره سی‌ام صورت گرفت قطعا ادامه پیدا خواهند کرد همانطوری که در جشنواره سال گذشته صورت گرفت. کارهایی مثل جدول جشنواره، نظم و انضباط جشنواره، برنامه‌های جنبی و ... در جشنواره سی‌ام صورت گرفت که برخی از آنها در طول دوره‌های قبل محقق نشده بود.

زحمتی که باید مخالفان ممیزی به خود بدهند

تهیه کننده فیلم«قلاده‌های طلا» در پاسخ به این سوال که توصیه شما به مسئولین برگزار کننده جشنواره فیلم فجر به منظور برپایی هر چه بهتر آن و نیز جلوگیری از ورود فیلمسازان قانون شکن یا فیلم‌های ساخته شده بدون مجوز چیست، اظهار می‌دارد: همیشه و در طول تمام دوره‌های گذشته برخی افرادی که از وجود ممیزی و اعمال قانون بر آثارشان ناراضی اند وجود داشته و خواهند داشت.بد نیست که این افراد زحمتی به خودشان بدهند و به قوانین ساخت و تولید فیلم در کشورهای دیگر سری بزنند تا ببینند هر کشوری بر اساس فرهنگ و ارزش‌های خودش قوانین و خطوط قرمزی دارد.

تغییر همزمان مدیران و ممیزی

البته این را هم باید ذکر کنم که متاسفانه با جابجایی مدیران نوع ممیزی هم تغییر می‌کند! علت چنین اتفاقی این است که در بعضی جاها این قانون ممیزی نیست که اعمال می‌شود بلکه سلیقه فلان شخص یا فلان مدیر است! نمونه اش می‌شود برخی فیلمها که در دوره مدیریت یک تیم توقیف می‌شوند و در دوره مدیریت فرد دیگری مجوز اکران می‌گیرند! چطور می‌شود که در دوره مسئولیت آقای جعفری جلوه چند فیلم توقیف می‌شوند اما در زمان مدیریت آقای شمقدری همان فیلمها مجوز اکران می‌گیرند(!) این اتفاق در حالی است که هر دو مدیر در زمان ریاست جمهوری یک تفکر مسئولیت داشته اند!خب این نشان دهنده اعمال سلیقه در ممیزی است.

این اتفاق به یک سیر تاریخی تبدیل شده است و معمولا فیلمهایی که در یک دوره توقیف می‌شوند در دوره‌های بعدی مجوز اکران می‌گیرند.آیا با رفت و آمد مدیران و مسئولان قانون هم عوض می‌شود؟!

آقای وزیر راهبرد فرهنگی شما چیست؟

این کارشناس سینما در پایان ضمن تاکید بر اینکه همه کسانی که به عرصه مدیریت سینمایی کشور وارد می‌شوند باید توجه داشته باشند که افراط و تفریط هیچگاه راه به جایی نمی‌برد،می‌افزاید: به خاطر رفتارهای جناحی و سلیقه ای عمر بسیاری از مدیریتهای فرهنگی ما کوتاه است و به جهت سلیقه ای عمل کردن مسئولان، متاسفانه ما یک راهبرد فرهنگی ثابت نداریم!

من خیلی علاقمندم که از وزیر ارشاد پرسیده شود که راهبرد شما برای حوزه فرهنگ چیست؟ متاسفانه ما دچار یک نوع روزمرگی فرهنگی شده ایم و به همین جهت است که تا کنون نتوانسته ایم جریان سازی فرهنگی داشته باشیم. چطور می‌شود برای انتخاب وزیر بهداشت تاکید می‌شود که حتما باید پزشک باشد؟ چطور می‌شود که برای انتخاب وزیر اقتصاد تاکید داریم که حتما یک نفر اقتصاددان بر سر کار بیاید؟ آیا دوستان اجازه می‌دهند که مثلا یک هنرمند وزیر اقتصاد بشود؟ قطعا پاسخ منفی است. خب پس چرا در حوزه مهم و تاثیر‌‌گذاری مثل فرهنگ و هنر یک چنین جفایی صورت می‌گیرد؟

کسانی به کار گمارده می‌شوند که تخصصی در زمینه فرهنگ و هنر ندارند.شاید علت آن هم این است که تاثیر مسائل فرهنگی در یک بازه زمانی کوتاه مثل دلار و سکه در جامعه نمود پیدا نمی‌کند، و این در حالی است که فرهنگ تمدن ساز و آینده ساز هر کشوری است.

با توجه به تمامی مباحثی که به تفصیل بیان شد و همچنین رصد اتفاقات عرصه سینمایی کشورمان به نظر می‌رسد که اگر مسئولان سازمان سینمایی و وزارت ارشاد بتوانند به دور از هر گونه زنده باد و مرده باد جهت‌دار با به کار گیری درایت و تدبیر جشنواره فیلم فجر امسال را به شکلی خوب برگزار کنند.

هر چند در این بین شاید لازم باشد که مسئولان ارشد فرهنگی کشور برخی افراد حاشیه‌ساز، انتقامجو و تمامیتخواه را از اطرافشان دور کنند. چه اینکه بسیاری از افراد کج‌اندیش و دگم در عرصه حضور دارند که استمرار دوران مسئولیت و مدیریتشان را در حذف تفکرات پویا و فعال می‌دانند.

نکته آخر اینکه نباید به خاطر حب و بغض‌هایی که منشا نفسانی دارند فرصت خدمت کردن به ارزش‌ها، اصول و آرمانهای اسلام مظلوم و عزیز را فراموش کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد