انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

اجرای عملیات «داس» با ۶۸۵ تغییر در دولت / جولان متحصنین مجلس ششم در دولت یازدهم

دولت روحانی با دو پرسش جدی روبروست؛ اول اینکه چرا بر خلاف اظهارات رئیس جمهور مبنی بر عدم تغییر اتوبوسی مدیران و نداشتن «داس»، برخی وزرا علاقه مند به تغییر گسترده مدیران در سطح وزارتخانه خود آن هم در مدتی کوتاه هستند و سوال دوم اینکه انتصاب عناصر مسئله‌دار.....

 


پایگاه خبری انصارحزب الله - شاید وقتی حسن روحانی در اولین نشست خبری خود از نداشتن «داس» حرف به میان آورد کسی نمی‌توانست درباره میزان صحّت حرف وی اظهارنظر کند؛ چون هنوز دولت وارد مرحله انتصاب‌ها نشده بود.

رئیس‌جمهوری که بدون «داس» آمده بود!

اما با توجه به حساسیت‌های موجود و تغییر دولت یکی از جنجالی ترین سوالات در اولین نشست خبری رئیس جمهور به این موضوع اختصاص یافت.

حسن روحانی در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران پس از انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا قرار است شما مدیران قبلی را قلع و قمع کنید؟ در پاسخی جالب که آن زمان خنده حضار را درپی داشت گفت: «من گفتم کلید دارم نه داس!»

البته این تمام پاسخ روحانی نبود. وی در ادامه با بیان اینکه به جا به جایی اتوبوسی اعتقاد ندارد، و از مدیران شایسته برای دولت خود استفاده خواهد کرد.
روحانی در ادامه باز هم با طعم مزاح درباره تغییرات اتوبوسی گفت: حالا اگر کسی با اتوبوس آمده و بلیط هم ندارد خودش می‌داند!

بنابر این گزارش اما همه شوخی‌های رئیس جمهور درباره تغییرات اتوبوسی مدیران را تا روز رای اعتماد به کابینه فراموش کردند ولی پس از مشخص شدن ترکیب کابینه و مستقر شدن وزرای رای اعتماد گرفته و سرپرستان وزارتخانه‌ها معلوم شد که این سخن حسن روحانی درباره عدم جابه‌جایی‌های اتوبوسی چندان هم در بدنه دولت نفوذ ندارد.

برخی از وزرای دولت تدبیر و امید مانند وزیر نفت در روزهای ابتدایی حضور خود در این وزارتخانه، جمع کثیری از مدیران وزارتخانه متبوع خود را تغییر داد تا نشان دهد که خیلی از مدیران به زعم وی بدون بلیط! به دولت آمده‌اند.

بدون شک تغییر در وزرا و مسئولان ارشد نظیر معاون اول، رئیس کل بانک مرکزی، و معاونان رئیس جمهور امری بدیهی است، ولی نگاهی به تغییرات صورت گرفته در دایره مدیران میانی، یعنی معاونان و مدیران ارشد وزارتخانه‌ها نشان می‌دهد که برخی وزرای دولتی که رئیسش تصریح کرده «داس ندارد» خیلی زود اقدام به تغییر مدیران پیشین کرده‌اند.

در ادامه با دقت در میزان تغییرات در دولت تدبیر و امید که بر اساس آمار تا لحظه انتشار این گزارش منتشر شده به نتایج قابل توجهی خواهیم رسید.

۷۰ عزل و نصب در هفته/ مدیرانی که اتوبوسی می‌روند!

بر اساس آمار جدول بالا تا کنون حدود ۶۸۵ انتصاب و تغییر در رده مدیران دولتی از سوی رئیس جمهور و وزرای وی صورت گرفته است.

با محاسبه ‌ی ساده مشخص می‌شود که در طول دو ماه و نیم از آغاز به کار دولت تدبیر و امید هر هفته ۷۰ نفر از مدیران دولتی تغییر می‌کنند؛ آماری که زیاد به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر عدم تغییرات اتوبوسی در دولت شبیه نیست.بنابر این گزارش، نهاد ریاست جمهوری البته در میان دیگر نهاد‌های دولتی در موضوع تغییرات مدیران پیشتاز است.

۹۳ تغییر و انتصاب در رده‌های دولتی وابسته به نهاد ریاست جمهوری با انتصاب نهاوندیان به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور آغاز شد و با صدور حکم انتصاب برای نوبخت و نجفی به عنوان معاونان رئیس جمهور در معاونت برنامه ریزی و سازمان میراث فرهنگی ادامه پیدا کرد و آغازی شد بر ۹۳ تغییر!

البته در ادامه وزیر نفت که پیشتاز ایجاد تغییرات در وزارتخانه اش است در رتبه دوم قرار دارد. وزارت نفت با ۷۴ تغییر و انتصاب در رده دوم تغییر مدیران قرار داشته و البته با توجه به تعدد شرکت‌های تابعه احتمال دارد که این میزان تغییر ادامه‌دار باشد.

مدیران سه شرکت مهم گاز، نفت و پتروشیمی جزو اولین مدیرانی بودند که با وزارت نفت خداحافظی کرده و در ادامه اعضای هیئت مدیره قبلی این شرکت‌ها نیز جای خود را به اعضای جدید دادند.

معاونان و مدیران نیز بلافاصله پس از این تغییرات تغییر کردند. البته تغییر در کمیته بازنگردی در قراردادهای نفتی در کنار همه این تغییرات، یکی از پرحاشیه‌ترین تغییرات در وزارت نفت بود.

وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی پس از وزارت نفت دارای رتبه سوم در حجم تغییرات مدیران است و پس از آن وزارتخانه‌های کشور و اقتصاد و دارایی دارای رکورد هستند.البته وزارت دادگستری همچنان بدون تغییر رسمی در میان مدیران، به کار خود ادامه می‌دهد.

چه کسانی به تغییرات اعتراض کردند؟

بسیاری از گروه‌های سیاسی و دانشجویی در روزهای ابتدایی دولت یازدهم نسبت به تغییرات اتوبوسی مدیران هشدار دادند اما دو وزارتخانه نفت و علوم، یکی به دلایل حساسیت مالی و دیگری به دلیل حساسیت سیاسی و اجتماعی، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

در این میان اولین کسی که نسبت به بروز تغییرات تعجیلی در وزارت نفت واکنش نشان داد، مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بود.

وی که زمانی سکاندار همین وزارتخانه بوده است، سوم شهریور و در روزهای ابتدایی استقرار زنگنه در گفت و گو با فارس درباره تغییرات در مدیران وزارت نفت گفت: به آقای زنگنه توصیه می‌کنم در انتصابات خود در وزارت نفت عجله نکند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه برخی مدیرانی که پرونده کرسنت را بررسی می‌کردند توسط زنگنه از وزارت نفت حذف شده‌اند، قول وزیر نفت برای برخورد جدی با فساد را به او یادآورد شد و تصریح کرد: با توجه به آن قول توقع نبودبا عجله و شتاب عزل و نصب‌ها صورت بگیرد.

اما این موضع گیری وزیر سابق نفت و رئیس کمیسیون انرژی مجلس نتوانست روند عزل و نصب‌های جدید در وزارت نفت را کاهش دهد و زنگنه در روزهای اخیر نیز مشغول امضا کردن حکم انتصاب برای مسئولان جدید در این وزارتخانه است.

عزل و نصب‌هایی که صدای آیت‌الله را درآورد

جعفر توفیقی، سرپرست جنجالی وزارت علوم پس از عدم رای اعتماد مجلس به میلی منفرد، بر سکان هدایت این وزارتخانه تکیه زد.در همان ابتدای انتصاب وی از سوی روحانی، انتقادها به دلیل حضور جدی توفیقی در فتنه و حمایت از فتنه گران آغاز شد.

ولی این پایان کار سرپرست وزارت علوم در این وزارتخانه نبود. تغییر رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تهران اتفاقی بود که حساسیت‌ها بر روی تغییرات کلید زده شده از سوی توفیقی را بالا برد.

در کنار اعتراض‌های تشکل‌های دانشجویی و مجلس به تغییر روسای دانشگاه‌ها از سوی توفیقی که هنوز خیلی از کارشناسان درباره حدود اختیارت وی برای عزل و نصب‌ها شبهه وارد می‌کردند، انتقاد آیت‌الله مهدوی کنی نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرد.

وی در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) با انتقاد جدی از تغییرات صورت گرفته از سوی توفیقی گفت: این مطالبه‌گری لازم است که بگویم، وزیر علومی که هنوز رای اعتماد نگرفته و تنها سرپرست است، نیامده رئیس یک دانشگاه را برکنار می‌کند!
مهدوی کنی ادامه داد: این به هیچ وجه کار خوبی نیست. بنده این را به عنوان یک مطالبه عرض می‌کنم و نه توهین به آقای روحانی!

اما روند تغییرات نه تنها در این دو وزارتخانه بلکه در بسیاری از وزارتخانه‌های دیگر با جدیت دنبال می‌شود و تاکنون تابلو اعلام این تغییرات رکورد ۶۸۵ را نشان می‌دهد. البته مطمئنا در روزهای آینده حکم‌های عزل و نصب دیگری از کشوی وزیران دولت یازدهم خارج می‌شوند.

هشدار جدی بازگشت عناصر مسئله‌دار!

بنابر این گزارش، عزل و نصب‌های گسترده در میان مدیران میانی را شاید بتوان به عنوان یک نقطه ضعف و یا عملکرد اشتباه در دولت موسوم به تدبیر و امید نامید اما نکته مهم تری در کنار این جابه‌جایی‌ها در جریان است؛انتصاب مدیران مسئله‌داری که در سال‌های گذشته و باتوجه به کارنامه سیاسی آنها، سابقه مثبتی از خود به جای نگذاشته‌اند!

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس اولین کسی بود که از این ماجرا پرده برداشت و اعلام کرد که برخی از مدیران حامی تحصن کنندگان در مجلس ششم و نمایندگان مستعفی آن دوره و اعضای احزاب منحله، به عنوان معاونین وزرا و سازمان‌های تابعه رئیس جمهور منصوب شده‌اند. این نوع انتصاب‌ها با توجه به حجم بالای عزل و نصب‌ها در دولت بدون سر و صدا و هیاهو انجام می‌شود.

بنابر این گزارش،اکنون، دولت روحانی با دو پرسش جدی روبروست؛ اول اینکه چرا بر خلاف اظهارات رئیس جمهور مبنی بر عدم تغییر اتوبوسی مدیران و نداشتن «داس»، برخی وزرا علاقه مند به تغییر گسترده مدیران در سطح وزارتخانه خود آن هم در مدتی کوتاه هستند و سوال دوم اینکه انتصاب عناصر مسئله‌دار و دارای زاویه با نظام که بعضا سابقه بازداشت توسط مراجع امنیتی و انتظامی را نیز دارند، چه تطابقی با شعار اعتدال دارد؟!


منبع:هفته نامه یالثارات الحسین(ع)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد