انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

آیا فرمانده سپاه باید ضعف دیپلماسی دولت را جبران کند؟

سکوت رئیس جمهور و وزیر امورخارجه در واکنش به اظهارات کری ادامه دارد /

در حالی که گمان می‌رفت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه به اظهارات کری درباره حمله به ایران واکنش جدی نشان دهند ولی تمام واکنش‌های دولت به اظهارات کلی مرضیه افخم محدود شده است.

به گزارش رجانیوز، پس از گذشت سه روز همچنان رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران به اظهارات جان کری واکنش نشان نداده‌اند.

این در حالی است که انتظار می‌رفت مقامات بلندپایه دولت که موضع‌گیری مستقل دربرابر این اظهارات نداشتند دست کم در دیدارهای دیپلماتیک خود به این موضوع اشاره کرده و پاسخ جان کری را بدهند.

  

در همین راستا رئیس‌جمهور در جریان دیدار رئیس مجلس کره جنوبی صلاح دید به اظهارات تهدید آمیز کری اشاره نداشته باشد و به جای آن درباره «آرامش در کل آسیا» سخن بگوید:

«ما از نظر موازین دینی و اخلاقی با سلاح کشتار جمعی مخالفیم و آن را محکوم می کنیم،با جنگ و تنش و بی ثباتی و خشونت و افراط در هرنقطه از جهان مخالفیم و خواهان امنیت و آرامش برای کل آسیا هستیم.»

رئیس جمهور همچنین درباره توافق ژنو گفت:«از طرف ایران اراده جدی برای رسیدن به توافقی دائمی وجود دارد و چنانچه این اراده در طرف مقابل هم وجود داشته باشد، در زمانی نه چندان دور، به توافقی جامع دست خواهیم یافت.»

محمد جواد ظریف نیز در آخرین اظهارات خود که دو روز پس از تهدیدات جان کری و در دیدار با یک مقام آمریکایی ایراد شده است، به موضوع پیگیری فرهنگ مقابله با افراط گری و خشونت توسط مقامات جمهوری اسلامی اشاره کرد اما به اظهارات بی سابقه جان کری درباره حمله به ایران سخنی به زبان نیاورد و یا آنکه این اظهارات را در چارچوب افراط گری و خشونت ارزیابی نکرده است.

ظریف در این باره گفت: پیگیری فرهنگ مقابله با افراط‌گری و خشونت در دستور کار دیپلماسی جمهوری اسلامی است، خشونت و افراط ضد تمدن است و لذا همه تمدن‌ها در مقابله با خشونت و افراط با هم مشترک هستند.

البته به عقیده کارشناسان وظفیه اصلی وزارت امور خارجه، حفظ منافع ملی ایران و صیانت از وجهه و اعتبار کشور است.

گزاره‌ای که از سوی وزیر امور خارجه آمریکا مورد خدشه قرار گرفت.

در سایه سکوت، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ، سخنگوی دستگاه دیپلماسی اما از اظهارات کری انتقاد کرد.

البته مرضیه افخم در موضعی عجیب، تهدیدات مقامات آمریکا را نتیجه فشار گروه های افراطی عنوان کرد و به صورت تلویحی آن را برخلاف خواسته دولتمردان آمریکایی دانست:

«به نظر می‌رسد گروهی که مخالف توافق نامه ژنو هستند و عمدتا در توسعه و ترویج خشونت در منطقه دست دارند، تاثیرات غیر سازنده ای بر دولتمردان آمریکا دارند و مهار این گروه در بیان و عمل محک رفتار سیاست خارجی امریکا درقبال فشارهای بازیگران رادیکال و مخالف است.»

در چنین شرایطی این فرمانده سپاه بود که با اتکا به توانایی نیروهای نظامی ایران به صورت قاطع به اظهارات وزیر امور خارجه پاسخ گفت.

سردار عزیز جعفری در بخشی از سخنانش در واکنش به اظهارات کری خطاب به وی گفته بود: خورشید تمدن امپریالیستی شما به مغرب خود نزدیک شده است. بیش از این، با تکرار راهبردهای شکست خورده مانند استفاده از قدرت نظامی، فروپاشی تمدن خود را شتاب ندهید.

 فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه اظهار کرد: آقای کری؛ آمریکا و قدرت‌های نظامی او در مقابل چشم مردم مجاهد و با ایمان ما بسیار کوچک و حقیر هستند. اگر شما تخصص و فهم مسائل نظامی یا امنیتی را ندارید از کارشناسان مجرب خود بپرسید که آیا واقعا آمریکا توان و طاقت تحمل تبعات خانمان برانداز عمل کردن این گزینه علیه ایران را دارد؟

تهدید متقابل سردار جعفری البته با واکنش گسترده رسانه‌های خبری مواجه و از آن به عنوان پاسخ جدی ایران به اظهارات کری تعییر شد اما سوال اصلی از وزارت امور خارجه این است که پاسخ به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا که منافع ملی و وجهه کشور را هدف گرفته است جز وظایف این نهاد به شمار می آید یا خیر ؟

آقای ظریف که درباره مسائلی به مراتب کم اهمیت تر از اظهارات کری در شبکه های اجتماعی مطلب می نویسد، بر اساس کدام مصلحت در برابر اظهارات گستاخانه کری سکوت کرده است؟

بر اساس کدام گزاره، وزارت امور خارجه میان دولتمردان آمریکایی و طیفی که از آن به عنوان تندروها یاد می کند، قائل به تفکیک است؟

این در حالی است که انتظار می رود مجلس شورای اسلامی که یکی از وظایف اصلی آن نظارت بر عملکرد وزرا است نسبت به بی تفاوتی مسئولان وزارت امور خارجه در برابر تهدیدات مقامات آمریکایی واکنشی نشان دهد. 

کد خبر:180117 - گروه بین‌الملل – رجانیوز

نظرات 1 + ارسال نظر
mostafa دوشنبه 7 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 07:17 ب.ظ http://www.ironiforum.ir/

سلام خسته نباشید وبلاگ بسیار عالی دارید

بنده هم خوشحال میشم به سایت من هم سربزنید و عضو بشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد