انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

آیا وزارت علوم به سمت تکرار تجربه تلخ مدیریت دوران اصلاحات حرکت می‏‌کند!؟



کارت زرد مجلس به فرجی دانا به دلیل انتصابات نابجا تکرار می‎شود!؟/انتصابات سیاسی؛ عامل کند شدن رشد علمی، بانی التهاب در فضای دانشگاه‎ها

 


 گروه اجتماعی – رجانیوز: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با جمعی از اساتید دانشگاه و پژوهشگران علمی کشور، صراحتا بر مساله پیشرفت کشور تاکید کردند و به انتقاد از کسانی که این مساله را زیر سوال می‌برند، پرداختند.

به گزارش رجانیوز، ایشان در بخشی از سخنان خود صراحتا تاکید کردند: "من اینجا در داخل پرانتز این را هم عرض بکنم که برخى از کسانى که جایگاهى براى حرف زدن دارند و تریبون دارند، در اصل مسئله‌ى پیشرفت علمى کشور تردید میکنند! ما این را مصلحت نمیدانیم؛ یعنى واقعاً از روى بى‌اطّلاعى است. یک وقتى یکى از مسئولین کشور درباره‌ى مسائل نظامى یک نظرى داده بود که خب مطابق واقع نبود؛ بنده گفتم یک «تور نظامى» براى مسئولین کشور قرار بدهید؛ بیایند یک خرده‌اى در محیطهاى نظامى گردش کنند، حقایقى را، واقعیّاتى را ببینند، معلوماتشان نسبت به موجودىِ نظامى کشور بالا برود. حالا در مورد مسائل علمى هم متأسّفانه گویا همین‌جور است؛ باید یک «تور علمى»  بگذاریم براى مسئولین در بخش‌هاى مختلف."

ابراز نگرانی رهبر انقلاب از این مساله در حالی است که سال گذشته  نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز دقیقا به همین دلیل، وزیر علوم را به مجلس فراخواندند و بدلیل نگرانی از کند شدن روند رشد علمی کشور در دانشگاه ها، آنهم به واسطه انتصاب افرادی بی‎ارتباط با محیط علمی دانشگاه و با کارکردهای صرفا سیاسی به فرجی دانا در قالب یک کارت زرد، اخطاری جدی دادند.

انتقاد مجلس از انصابات وزارت علوم و کارت زرد برای فرجی دانا

در آن جلسه، حجت الاسلام سیدمحمود نبویان، نماینده مردم تهران به نمایندگی از 23 نماینده سوال کننده از وزیر علوم گفت: زمانی که آقای فرجی‌دانا به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شد، نام بنده به عنوان مخالف وزیر انتخاب شده بود اما برای تعامل بیشتر از صحبت‌کردن صرف‌نظر کردم. اما امروز انتصاباتی در وزارت علوم انجام شده که جای سؤال دارد، پیشرفت کشور فقط در سایه آرامش کشور است و مردم فرزندانشان را به دانشگاه‌ها می‌فرستند تا در سایه آرامش فقط به کسب علم بپردازند.

نبویان ادامه داد: ما فقط برای حفظ آرامش کشور و حقوق ملت، باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشیم که آرامش در دانشگاه‌ها سلب نشود.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: آقای وزیر گفتند اگر مراجع امنیتی و ذی‌صلاح، فردی را در استعلام رد کند، آقای وزیر آن فرد را عزل می‌کند، باید بگویم افرادی در وزارت علوم منصوب شدند که خودشان در ایجاد التهاب در دانشگاه‌ها در دوره‌های مختلف نقش داشتند، اولین فرد معاون آموزشی وزارت علوم است، سوابق آقای میلی‌منفرد راکه به عنوان معاون آموزشی وزارت علوم منصوب شده، وقتی مشاهده می‌کردم، شاهد بودم که هم در فتنه سال 78 که فتنه کوی دانشگاه بود و هم در فتنه 88 بعد از انتخابات ریاست جمهوری حضور داشته است،‌اصلا آقای میلی‌منفرد در تحصن سال 88 حضور داشته و حتی دستگیر شده است، بنابراین دیگر انتساب به فتنه یعنی چه، اینکه خود آقای میلی‌منفرد در تحصن بوده و دستگیر شده، آیا انتساب به فتنه نیست، آقای میلی‌منفرد گفتند یکی دو ساعت بعد از دستگیر شدن، از او عذرخواهی کرده و او را آزاد کردند، در حالی که اصلا این گونه نبوده است، یکی از مسئولان بلندپایه واسطه‌ شده و او را آزاد  کردند.

نبویان در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد:‌ آقای فرجی‌دانا وزیر علوم در کمیسیون آموزش گفت که درباره میلی‌منفرد از وزارت علوم در زمان وزارت آقای مصلحی استعلام شده، آقای زاهدی رئیس کمیسیون آموزش به آقای مصلحی در این زمینه نامه نوشت و از او سؤال کرد و آقای مصلحی پاسخ داد که "در مورد ادعای فوق به اطلاع می‌رساند هیچ استعلامی از وزارت اطلاعات در زمان حضور بنده به عنوان وزیر در این وزارتخانه صورت نگرفته است".

 وی ادامه داد: باید بگویم درباره آقای میلی‌منفرد با توجه به مواردی که گفتم، اصلا استعلامی لازم نیست،‌ فرد دومی که می‌خواهم درباره او صحبت کنم، جعفر توفیقی مشاور عالی وزیر علوم است که او هم در تحصن شرکت و سخنرانی کرده و حتی از متحصنین در فتنه 88 تشکر کرده است.

 نبویان تاکید کرد:‌ آقای توفیقی در تحصن گفته که "از شما تشکر می‌کنم، نظام بدترین سناریو را انتخاب کرده و به رای و شخصیت مردم توهین کرده است، مسیر انتخابات غلط بوده است، راهپیمایی 25 خرداد حماسه‌ای بوده که از ابتدای انقلاب بی‌نظیر بوده است، رای موسوی 24 میلیون بود ولی نظام آن را دستکاری کرده است".

نبویان در ادامه از وزیر علوم پرسید، با توجه به این اظهارات آقای توفیقی که مشاور عالی شما هستند، آیا او به فتنه انتسابی ندارد؟

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر همین اساس خاطرنشان کرد: فرد سومی که می‌خواهم درباره آن صحبت کنم، آقای صدیقی معاون وزیر و رئیس سازمان دانشجویی است، آقای وزیر گفته‌اند که درباره او استعلام نشده و یا اینکه استعلام او مثبت بوده است. بنده می‌خواهم پاسخ استعلام درباره آقای صدیقی را قرائت کنم، پاسخ استعلام این است "برابر نظر مراجع ذیصلاح، انتصاب نامبرده به عنوان معاونت دانشجویی وزارت علوم به مصلحت نیست".

 این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: جناب آقای سمنانیان معاون وزیر و رئیس مرکز هیئت امنا، او ریاست دانشگاه تربیت مدرس را در زمان دوم خرداد بر عهده داشت، او آقای کدیور را با یک دروغ و استعلام نسبت به نام مهدی کدیور که در پرونده گفته شد مشکلی ندارد، جذب کرد، نظر مراجع ذیصلاح درباره آقای سمنانیان به این شرح است" طبق نظر مراجع ذیصلاح مشار الیه فاقد صلاحیت به کارگیری در پست مورد نظر است". درباره اینکه آقای وزیر گفت که ما انگ می‌زنیم، باید بگویم به نظرم این تعابیر خوب نیست.

عدم اشاره وزارت علوم به ماجرای انتصابات پرحاشیه در بیانیه پس از دیدار اساتید با رهبر انقلاب

اما فرمایشات رهبر معظم انقلاب یک بخش جدی و اشاره مهم نیز به شیوه مدیریت مورد قبول نظام اسلامی در حوزه علم و وزارت علوم داشت. ایشان در این بیانات با اشاره به خاطره تلخ دوران تسلط برخی تفکرات بر وزارت علوم فرمودند: «کسانى را در یک دانشگاه معتبر کشور داشتیم که جوانهاى نخبه را تشویق میکردند به ترک کشور! اینکه مکرّر میگویند فرار مغزها، فرار مغزها؛ آدمهایى داشتیم که دانشجوى نخبه را جستجو میکردند، پیدا میکردند، تشویق میکردند به اینکه کشور را ترک کنند و بروند؛ در یک دورانى این را داشتیم؛ و در یک دورانى دیدیم این را و گذراندیم این دوران را که در داخل وزارت کسانى بودند که در مقابل حرکت علمى و پیشرفت علمى مانع‌تراشى میکردند؛ [البتّه‌] ممکن است با دلایلى از نظر خودشان موجّه، امّا واقعیّت همین بود که مانع‌تراشى بود. اینها نباید تکرار بشود؛ دانشگاه در اختیار کسانى قرار نگیرد که پیشرفت علمى را به هیچ مى‌انگارند؛ به آن اهمّیّت نمیدهند؛ دانشگاه در اختیار کسانى قرار بگیرد که عاشق پیشرفت علمى کشورند؛ اهمّیّت این مسئله را براى سرنوشت این ملّت و براى سرنوشت این کشور درک میکنند.»

این در حالی است که وزارت علوم در بیانیه ای پس از این دیدار، هر چند تلاش کرد اعلام کند که در برنامه های خود راهبردهای کلان نظام در زمینه پیشرفت علمی را مد نظر داشته است، اما در هیچ بخشی از بیانیه خود به انتصابات نابجایی که به عنوان مانع اصلی رشد علمی و عامل جدی کند شدن روند رشد علمی کشور مبدل شده است، اشاره ای نکرد:

در بخشی از بیانیه وزارت علوم آمده است: "وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری جهت جذب و حمایت از نخبگان علمی و جلوگیری از مهاجرت آنان و فراهم آوردن بسترهای لازم جهت مشارکت این نخبگان در سازندگی و توسعه پایدار کشور، فعالیت های گسترده ای را آغاز کرده وخود را موظف به حمایت هدفمند مادی ومعنوی ازنخبگان و نوآوران علم و فناوری می داند."

به نظر می‌رسد عدم توجه شخص وزیر علوم به مساله انتصابات این وزارتخانه و تلاش برای ورود افرادی که سابقه نامناسبی در زمینه علمی و فعالیت‌های سیاسی دارند، مساله استیضاح فرجی دانا در مجلس را جدی تر از گذشته کرده است. ایرادی که پیش از این نیز موجب دریافت کارت زرد و اخطار مجلس شده بود.

نگاهی به عملکرد زیرمجموعه‌های این وزارتخانه در یک سال گذشته و بروز جنجال‌های فراوان در دانشگاه مهم و معتبر کشور که باید پشتوانه علمی جامعه باشند، نشان می‌دهد که مدیریت وزارت علوم و انتصابات شخص فرجی دانا به سمت ملتهب کردن فضای دانشگاه‌ها و دوری از فضای علمی بوده است؛ مساله‌ای که قطعا در دستور کار نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد.

کد خبر:194787 -

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد