انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

روحانی زیر منگنه تندروها؛


بیان مطالبات گسترده از روحانی و مطرح کردن اصلاح طلبان به عنوان «مغز»،‌ «دست»، «پا» و «ستون فقرات» دولت یازدهم را می‌توان مقدمه‌ای برای به حاشیه بردن کابینه روحانی، درگیر کردن آن با موضوعات فرعی و همچنین دورخیز برای عبور از وی دانست که در مصاحبه‌ها اخیر برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در حال رقم خوردن است.
آیا اصلاح‌طلبان «مغز»،‌ «دست»، «پا» و «ستون فقرات» دولت روحانی هستند؟

  

 از زمانی که نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران رسماً اعلان شد و اصلاح‌طلبان به واسطه حمایت از کاندیدای میانه رو و معتدلی به نام «روحانی» توانستند از یک انزوای سیاسی طولانی مدت رهایی پیدایی کنند؛ چگونگی ادامه حمایت های چهره‌ها و شخصیت‌های موثر اصلاح‌طلبان از کابینه روحانی در هاله‌ای از ابهام بود.

این سوال که «اصلاح‌طلبان تا کی به ادامه حمایت‌های خود از دولت روحانی می‌پردازند؟» در روزهای آغاز به کار دولت روحانی همیشه بین تحلیلگران و صاحب‌نظران مطرح بود.

واریز آراء اصلاح‌طلبان به سبد رای کاندیدای فراجناحی انتخابات موجب شد تا روحانی با مطالبات وسیعی از سوی اصلاح‌طلبان مواجه شود و همیشه از سوی رسانه‌های آنها به عنوان دولتی وام‌دار و وابسته مورد خطاب قرار گیرد.

"عدم داشتن پایگاه اجتماعی"، "ناتوانی در موج‌آفرینی در جامعه" و "وام‌دار بودن دولت یازدهم به اصلاح‌طلبان" از جمله اتهاماتی است که در ماه‌های گذشته به کرات از سوی اصلاح طلبان مطرح شده تا با طرح آنها در روزنامه های زنجیره ای خود، دولت و اعضای کابینه روحانی را تحت فشار قرار می‌دهند.

اما موضوعی که در هفته های اخیر در گفتار و مصاحبه‌های برخی اصلاح‌طلبان جالب توجه است، نامیدن اصلاح طلبان به عنوان های مختلفی همچون «مغز دولت روحانی»،‌ «دست دولت روحانی»، «پای دولت روحانی»، «قلب دولت روحانی»، «ستون فقرات دولت روحانی» است که به نوعی به وام‌دار بودن روحانی رئیس جمهور کشورمان به اصلاح طلبان اشاره دارد.

کنایه‌های شخصیت های سیاسی اصلاح‌طلب و همچنین روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلبان به کابینه دولت روحانی و همچنین تاکید بر وام‌دار بودن وی به اصلاح طلبان تا جایی پیش رفت که حتی روحانی را متهم به بی‌کفایتی و عدم توانایی در موج‌آفرینی در جامعه کردند. (اینجا)

حجاریان تئوریسین برجسته جریان اصلاحات در همین خصوص با اشاره بر پایگاه اجتماعی روحانی در داخل کشور،‌ اصلاح‌طلبان را بخش عظیمی از این پایگاه اجتماعی معرفی کرد و گفت: «اگر اصلاح‌طلبان نباشند روحانی هم وجود نخواهد داشت.» حجاریان همچنین با بیان اینکه اصلاح‌طلبان «ستون فقرات برنامه‌های روحانی» هستند تاکید کرده است که «اگر اصلاح‌طلبان بشکنند روحانی هم شکسته است چرا که وی با حمایت هاشمی و خاتمی و همچنین کناره‌گیری عارف و بسیج اصلاح‌طلبان رای آورد. پس در صورت عدم حضور اصلاح‌طلبان جریان راست،‌روحانی را به ورطه شکست می‌برند.»

این سخنان سعید حجاریان تئوریسین برجسته جریان اصلاحات اما با واکنش های مختلفی از سوی اعضای کابینه دولت روحانی مواجه شد،‌که در آخرین واکنش  یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور واکنش نشان داد و گفت: این تعابیر، تعابیری شوخی است و اصلاح‌طلبان ستون فقرات دولت نیستند.

مطرح شدن چگونگی وام‌دار بودن دولت یازدهم به اصلاح‌طلبان اما تنها متوقف در «ستون فقرات» نبود. مرتضی حاجی عضو بنیاد باران و وزیر دولت اصلاحات چندی قبل در این خصوص نظر جالب تری را مطرح کرده بود و از اصلاح طلبان به عنوان «مغز دولت روحانی»،‌ «دست دولت روحانی»، «پای دولت روحانی» و «ستون فقرات دولت روحانی» یاد کرده بود و گفته بود: اصلاح‌طلبان یا ستون فقرات، یا دست یا پا و یا مغز دولت هستند و اکنون فعالیت می‌کنند. (اینجا)

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری روز گذشته در نشست خبری با موضوع تبیین دیدگاه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم با اشاره به انتخابات ۹۲ ریاست جمهوری عنوان کرده بود: «در انتخابات ۹۲ اتحاد اصلاح‌طلبان سبب پیروزی روحانی شد و روحانی وام‌دار اصلاح‌طلبان است و اگر اصلاح‌طلبان پشتیبانی نمی‌کردند معلوم نبود ما دولت یازدهم را به این شکل داشته باشیم و این دولت الگوی موفقی برای مجلس دهم است.» (اینجا)


بیان مطالبات گسترده از روحانی و مطرح کردن اصلاح طلبان به عنوان «مغز»،‌ «دست»، «پا» و «ستون فقرات» دولت یازدهم را می‌توان مقدمه‌ای برای به حاشیه بردن کابینه روحانی، درگیر کردن آن با موضوعات فرعی و همچنین دورخیز برای عبور از وی دانست که در مصاحبه‌ها اخیر برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در حال رقم خوردن است.

همانطور که حسین مرعشی طی گفتگویی به انتقادات صریحی علیه روحانی می پردازد و می‌گوید: «آقای روحانی اگر قادر نبودید، اشتباه کردید مسؤولیت پذیرفتید!» (اینجا) و یا در همین زمینه می‌توان به مطلب امروز روزنامه شرق اشاره کرد که حتی سطح مطالبات خود را تا جایی بالا برده‌اند که توقع درگیر شدن قوه مجریه با شورای نگهبان را مطرح می‌کنند.  (اینجا)

این روزنامه اصلاح‌طلب در شماره امروز خود از دولت روحانی درخواست کرد تا نقش ویژه ای در موضوع "بررسی صلاحیت‌ها" توسط شورای نگهبان انجام دهد و موجبات کاهش دغدغه‌های اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات را فراهم کند!

افزایش سطح مطالبات اصلاح‌طلبان از کابینه دولت روحانی تا جایی پیش رفته است که حتی درخواست درگیر شدن و چانه‌زنی دولت برای بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس را نیز مطرح می‌کنند، این مطالبات انتخاباتی اصلاح‌طلبان معنایی جز به حاشیه بردن کابینه روحانی نخواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد