توسل هاشمی و روحانی به حجاب، امر به معروف، بیت امام و خاطرات قدیمی برای انحراف افکار عمومی از مذاکرات لوزان و دشمنی‎های عربستان!

  بدحجابی و مقابله با بدحجابان، امر به معروف زنان و خوانندگان، ماجرای ورود زنان به ورزشگاه‎ها، حمله شدید و حتی بعضا توهین‎آمیز به منتقدین و مواردی شبیه به این، تیرهایی مشقی است که در زمان انفعال جریان اعتدالی در عرصه سیاسی کشور از ترکش راهبران این جریان رها شده است تا شاید اذهان و افکار را به سمتی دیگر منحرف کرده و ماجرای این  انفعال خاتمه یابد.

به گزارش رجانیوز اما به نظر می‎‎رسد این جریان در روزهای اخیر به دلیل دو موضوع بسیار مهم به حدی زیر سوال رفته و تحت فشار افکار عمومی است که امروز همه چهره‎های شاخص این جریان به میدان آمدند تا با طرح ملغمه‎ای از همه این موارد، ساعاتی و حتی چند روزی بتوانند افکار مخاطبان خود و افکار عمومی را به سمت و سویی غیر از مذاکرات منفعلانه لوزان و تجاوز شنیع سعودی‎ها به دو نوجوان ایرانی منحرف کنند.

امروز در همایشی که به بهانه بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی خانم خدیجه ثقفی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی انتقادات تندی را به منتقدین وارد کرده و باز هم به بهانه روز زن موضوعات مناقشه برانگیزی چون موضوع امر به معروف، نهی از منکر، حضور زنان در جامعه و مسائلی تکراری از این دست را مورد توجه و اشاره قرار دادند تا به نحوی سوژه‎ای جدید به رسانه‎ها برای فرار از فشار مطالبات مرتبط با مذاکرات لوزان و همچنین سکوت در قبال تخاصم عربستان با ایران بیابند.

این در حالی است که پیش از این نیز سابقه چنین راهبرد رسانه‎ای پس از توافق ژنو و حتی پس از انتقادات گسترده در قبال نحوه توزیع سبد کالا در دستور کار دولت قرار گرفته بود که با حمله شدید به منتقدین، فضای گفتگوها و بحث‎ها به سمتی غیر از موضوع هسته‎ای و یا سبد کالا کشیده شود.

امروز نیز هاشمی رفسنجانی همین رویه را در پیش گرفت و گفت: « اگر بعضی خشکه‌مقدس‌ها یا دلواپس‌ها گاهی اذیت هایی می‌کنند همان‌هایی هستند که قبلا هم امام را اذیت می کردند اما همه به خوبی می دانیم که جامعه این خانواده را قبول دارند.»

هاشمی در بخشی دیگر از سخنانش افزود:‌ البته که توجه به فروع دین جزو واجبات است و حجاب زنان و نوع پوششان در جامعه دارای اهمیت است اما نباید بقیه مسائل از جمله ظلم‌ها، زندان‌های بی‌جا، سرکوب ها و حقوق ضایع شده مردم را فراموش کنیم.

روحانی هم سخنانی شبیه به این را امروز مطرح کرد. وی که درباره امر به معروف و نهی از منکر سخن می‎گفت عنوان داشت: مرد و زن در کنار هم در مسائل اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر هستند. هرچند متأسفانه در جامعه امروز نهی از منکر را فقط و فقط در بعضی از خیابان‌ها آورده‌اند آن هم علیه زنان و بس.

روحانی گفت: امروز بزرگترین منکر ما بیکاری در جامعه است. امروز بزرگترین معروف توسعه کشور است. امروز بزرگترین منکر کم آبی و بی‌آبی است. چطور شد مقام این منکر و معروف این‌قدر پایین آمد؟ چه کسی منکر و معروف را به چند فرع اسلامی تنزل داد؟

به نظر می‎رسد سرنوشت نامشخص مذاکرات لوزان و از سوی دیگر فشار افکار عمومی برای انتشار جزئیات توافق صورت گرفته با ۱+۵ درکنار مطالبه از دولت برای واکنش جدی به تعرض سعودی‎ها به دو نوجوان ایرانی، فضایی را برای دولت ایجاد کرده که باز هم جریان اعتدال را به سمت باز کردن جبهه‎های جدید رسانه‎ای برای انحراف افکار از این موضوعات اصلی وادار کرده است.

اما نکته مهم آنجاست که اینبار این دو موضوع آنچنان مهم، فراگیر و اجتماعی شده است که امکان فرار را به این جریان سیاسی نخواهد داد.